Salam Perjuangan

01 Mac 2011

SAKI BAKI HINDRAF PATUT DIDAKWA

BERHUBUNG ketegasan pihak polis menggagalkan cubaan perhimpunan haram serpihan kumpulan haram Hindraf,  tahniah kepada PDRM kerana bertindak awal menahan beberapa saki baki pengikut pertubuhan Hindraf sebuah pertubuhan haram tidak berdaftar di persekitaran Jalan Ampang - KLCC Kuala Lumpur kelmarin yang mahu mengadakan perhimpunan haram tanpa permit.
  
Percubaan  mengadakan perhimpunan anti rasis sebenarnya lebih menampakkan perhimpunan rasis kerana didalangi oleh kaum tertentu. Bagi mengelakkan menjadi barah yang boleh menjejaskan ketenteraman awam dan bersifat provokatif maka tindakan awal adalah suatu langkah bijak dan tepat.

Apabila sudah ditahan  sudah lumrah,  memberi berbagai-bagai taktik helah yang semua pihak sudah masak akan perangai mereka. Mereka boleh memberi seribu macam alasan putar alam. Bagaimana jika percubaan untuk mengadakan perhimpunan haram itu dibiarkan? Hai, alamat karamlah kapal dibuatnya!

Mengadakan demo anti lnterlok atas nama hak asasi manusia adalah perbuatan bodoh. Apakah penulis novel tersebut tidak ada hak asasi manusia? Apakah suara majoriti bukan hak asasi manusia? Apakah keputusan kerajaan demokratik pilihan rakyat bukan hak asasi manusia?

Justeru kenyataan Perdana Menteri bersedia berjumpa pemimpin pertubuhan haram Hindraf adalah tidak wajar. Apakah wajar pertubuhan haram tidak berdaftar dilayan sebegitu? Apakah menidakkan suara majoriti, menidakkan keputusan kerajaan demokratik, menidakkan kreativiti pengarang novel lnterlok, SN Datuk Abdullah Hussain bukan melanggar hak-hak asasi manusia?

Baik Hindarf mahupun HRP usahlah bercakap soal hak-hak asasi manusia jika anda tidak faham; bahkan melanggar dan mencabuli hak-hak asasi manusia yang mahukan kehidupan yang tenteram dan damai tanpa sengaja mahu menimbulkan konflik perkauman.

Oleh itu mencegah adalah lebih baik daripada mengubati. Bahkan mereka patut didakwa di mahkamah.  Janganlah berhimpun atas perkara yang remeh. Jika yang menyangkut hal isi perut dan beban hidup, kita semua pun boleh memikirkannya bersama. Bertegas dan mengenakan tindakan undang-undang kepada yang mengancam keselamatan dan ketenteraman awam wajar dilakukan tetapi biarlah tegas dan adil pada tempatnya.Tahniah PDRM. Semua rakyat Malaysia berbilang agama,budaya dan keturunan yang cintakan kedamaian menyokong ketegasan pasukan polis!

Tiada ulasan: