Salam Perjuangan

29 Mac 2011

PASAR RAYA @ HYPER MARKET: WASPADA & PERINGATAN MEMBELI-BELAH


SAYA ialah suri rumah yang setiap tiga kali sebulan membeli-belah keperluan dapur (barangan kering) di pasar raya besar di sebuah kawasan di Lembah Klang. Itulah rutin saya sejak bertahun-tahun dulu.
Semalam saya seperti biasa ke pasar berkenaan. Kepercayaan dulu mengatakan membeli-belah di pasar raya adalah murah kerana kononnya peniaga berkenaan mendapatkan barangan mereka secara pukal dan boleh dijual dengan harga lebih rendah daripada kedai-kedai runcit.

Dua tahun dulu saya membeli satu kereta sorong penuh dengan anggaran perbelanjaan RM250 ke RM300. Hari ini tiga suku penuh kereta sorong, nilai barangannya telah meningkat kepada RM450 ke RM500.
Belian di pasar raya hiper kini sebenarnya bukan lagi satu pilihan yang tepat. Selain daripada harganya yang semakin tidak stabil, berlaku juga beberapa kejadian yang sepatutnya kita sebagai pengguna lebih berhati-hati apabila berurusan dalam kuantiti yang banyak di pasar raya seperti itu.

Semalam saya buat ke sekian kalinya mendapati resit yang saya bayar dicaj berlebihan. Saya mengesyaki dicaj lebih setelah mendapati harga yang tercatat terlalu tinggi untuk barangan yang dibeli. Saya membeli barang-barang asas seperti gula, beras, minyak masak, telur, kicap dan pelbagai lagi keperluan dapur.
Sesampainya di kereta saya rasa tidak sedap hati. Lalu sebelum memandu keluar saya meneliti satu persatu harga barangan di resit tersebut. Saya mendapati telur satu dulang yang harganya RM9.90 dicaj sebanyak RM31.90.

Minyak masak yang saya lihat di rak dengan harga RM19.90 dicaj sebanyak RM23.49. Lalu saya terus ke kaunter khidmat pelanggan untuk mengadu. Tanpa rasa bersalah mereka memulangkan wang RM25.59.
Saya tidak pasti adalah ia kesilapan yang tidak disengajakan atau pun disengajakan.
Tapi setelah beberapa kali saya mengalami insiden yang sama, saya yakin ia disengajakan. Saya merasakan ia adalah perbuatan tidak amanah yang berlaku di kaunter bayaran.

Jika seorang pelanggan boleh dikutip sebanyak RM25, bayangkan ratusan, malah ribuan orang yang ada di pasar raya itu di hujung minggu semasa waktu gaji.
Jika benarlah kegiatan tidak amanah itu berlaku ia sangat-sangatlah tidak patut kerana pelanggan kini bukan saja amat tertekan dengan harga barangan runcit yang semakin tidak menentu, tetapi juga terpaksa berhadapan dengan penipuan yang tidak mereka sedari itu.

Saya berharap kerajaan dan pihak pengusaha pasar raya besar dapat memantau dengan tegas gelagat-gelagat yang tidak bertanggungjawab itu.

Untuk para pengguna pula jangan hanya kutip barang, isi dalam kereta tolak, bayar dan terus berlalu. Nasihat saya ialah teliti semula satu persatu senarai barang yang dibeli itu. Mungkin ada yang 'tersalah tekan' oleh juruwang di kaunter bayaran itu.(sumber maklumat daripada: Pelanggan Tertipu, Shah Alam,UM,29/3/11)

TB percaya insiden yang memperdayakan pengguna boleh berlaku selagi pengendalinya adalah manusia. Manusia tetap manusia yang pada bila-bila masa boleh melakukan kesilapan lantaran kealpaan dan kecuaian.Akibat tidak ada pemantauan setiap hari,setiap masa daripada penyelia, penjaga stor, juruwang dan sebagainya maka kejadian begini boleh dan sering terjadi. Mesin komputer juruwang yang tidak dikemaskankini (tidak update), tanda harga yang salah letak, harga promosi atau tawaran yang sering berubah-ubah,sikap tidak amanah dan penipuan adalah beberapa punca yang dikenal pasti. Kita sebagai pengguna mulai saat ini janganlah bersikap bersangka baik apabila menerima resit daripada juruwang atau kasyier. Jangan mudah percaya!

Tiada ulasan: