Salam Perjuangan

31 Mac 2011

AZIZ TAPA : ORANG KAMPUNG PUN KATA " DADDY"



Tan Sri Abd. Aziz Tapa ketika ditemu bual di kediamannya di Jasin, Melaka.

TAN SRI ABD. AZIZ TAPA: SIAPA LAGI MAHU BERCAKAP DALAM BAHASA MELAYU?

Saya tengok orang Melayu sendiri, terutama perempuannya yang pergi berpendidikan tinggi tidak cakap Melayu, tapi cakap orang putih. Camkanlah ini. Saya ingat Dewan Bahasa dan Pustaka kena buat kajian tentang perkara ini. Misalnya, di kampung, saya jumpa seorang wanita janda yang berahwin dengan orang keturunan India. Anak yang lahir mirip bapaya.

Saya kata, “ Wah, budak itu macam bapanyalah. Jawab wanita itu, “Ya dia ni macam daddy dia.” Dia tak kata “bapa” tapi daddy. Ertinya, unsur Inggeris sudah masuk ke kampung. Inikan pula town. Orang yang sudah ke sekolah Inggeris, terutama ibu-ibu dan isteri menteri bercakap dengan anak mereka dalam bahasa Inggeris. Mereka tak cakap bahasa Melayu.

Ini menunjukkan orang Melayu sendirilah yang akan menghancurkan bahasa Melayu. Yang memperjuangkan bahasa Melayu hanyalah orang-orang yang bekerja di Dewan Bahasa, orang yang berkrja di fakulti bahasa Melayu di universiti. Mengapa jadi begini? saya tengok kebanyakan orang Melayu lemah semangat kebangsaannya. Mereka tidak ada semangat cintakan bahasa Melayu. Cakap saja tapi tak sampai ke dalam.

Misalnya, oleh kerana henakkan kedudukan mereka mengaku orang Melayu. Mereka hendakkan biasiswa, mereka kata mereka orang Melayu. Tapi sebut tentang bahasa mereka tidak kata apa. orang kata daripada bahasa orang kenal bangsa. Daripada buah orang kenal pokok. Daripada bahasa orang kenal bangsa. Mereka mengaku orang Melayu kerana mahu sesuatu.

Inilah yang saya perhatikan setelah lima puluh tahun kita bercerita tentang bahasa Melayu. Saya memperjuangkan bahasa Melayu ini semenjak dari tahun lima puluhan lagi. Dari zaman kolej dulu, tahun tiga puluhan di Maktab Perguruan Sultan Idris di Tanjung Malim. Kita berjuang memartabatkan bahasa Melayu. Saya sendiri terlibat dalam menubuhkan apa yang kita namakan Ikatan persuratan Melayu. Pada tahun lima puluhan saya sudah terlibat dalam kerabat kongres bahasa. Memang perjuangan kita waktu itu hebat. Kita bercakap Melayu tapi bila kita keluar lain pula jadinya. Itulah sebabnya saya fikir Tun Mahathir Mohamad memutuskan untuk menggunakan bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik. Orang Melayu tidak mampu menguasai bahasa Sains dan Matematik dengan sedalam-dalamnya. Mungkin ada dalam kalangan pemimpin kita yang tak pandai berbahasa Melayu. Saya rasa ini bukan disebabkan oleh keadaan sekeliling ataupun keadaan politik tetapi dalam diri orang Melayu tidak ada semangat kebangsaan (Melayu).

Dahulu kita kata Persekutuan Tanah Melayu atau “Federation of Malaya”. Tapi kemudian kita namkan Malaysia apabila Singapura, Sabah dan Sarawak ikut serta. Maka jadilah kerajaan Malaysia. Kenapa kita tidak namakan kerajaan Melayu Raya. Kenapa tidak namakan begitu? Itulah sebabnya saya kata dua dekad lagi tak ada lagi apa yang disebut bangsa Melayu tapi orang Melayu tetap ada. (Petikan hasil temu bual dengan Tan Sri Abd. Aziz Tapa, tokoh politik dan budaya di kediamannya di Melaka, 11 Oktober 2007)(sumber daripada blog AF Yassin.com)

Catatan: Sebab itu TB yakin, salah satu cara hendak 'bunuh Melayu dalam senyap' ialah lemahkan,kikiskan dan hancurkan semangat Melayu sama ada secara sedar atau tidak. Lihatlah sekeliling kita.Bagaimana?

Tiada ulasan: