Salam Perjuangan

31 Mac 2011

NGO CINA BANTAH INTERLOK

NGO Cina bantah lnterlok? TB seperti orang lain juga; termasuk Siti Jarum dari Mingguan Malaysia sudah bosan dan terasa amat mual dengan isu lnterlok ini.Bahkan sejak awal lagi Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Kaa Siong menyokong penuh pemilihanan novel lnterlok kerana kesesuaian tema dan mesej yang tersirat dalam novel ini.0leh itu tidak ada masalah apa pun.Boleh jalan terus!

Bagi TB dan orang-orang lain juga isu lnterlok sudah tamat. lsu lnterlok sudah selesai apabila Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin mengumumkan kesepakatan dan penyelesaian isu lnterlok baru-baru ini.

Apa mahu lagi? Tiba-tiba NGO Cina menimbulkan ini tentu ada pihak dengan jelas cuba bermain politik bodoh sombong. Maaf, tidak siapapun mahu melayannnya. Yang jelas, salah seorang ahli panel Dr Lim Swee Tin, sarjana keturunan Cina telah diberi mandat dalam isu ini oleh Kementerian Pelajaran Malaysia.

Seandainya NGO Cina mahu bising-bising jangan cari individu atau pihak yang tidak berkenaan. Jika terdesak dan mahu peroleh kuliah percuma apa kata NGO Cina undang Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim, Dr Teo Kok Seng UKM dan Dr Lim Swee Tin UPM bagi mendapat ilmu bermanfaat dalam bidang sejarah tanah air, antropologi, sosiologi budaya, sosiolinguistik dan kesusasteraan Melayu daripada mereka yang bijaksana.

lngat, NGO Cina jangan jadi sombong bodoh atau bodoh sombong.TB percaya NGO Cina semua terdiri mereka yang bijak dan tidak terpengaruh dengan hasutan-hasutan prasangka politik perkauman. Tidak semua boleh kita labelkan dengan satu Malaysia. Walaupun kita satu Malaysia bukan bermakna kita boleh tinggal bersama serumah! Perumpamaan ; 'di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung' juga adalah perumpamaan satu Malaysia yang wajib dihayati bersama.

Tiada ulasan: