Salam Perjuangan

07 Mac 2011

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT UTUSAN MALAYSIA 7 MAC 2011

 

TB petik apa yang AWANG  SELAMAT  komen berhubung kemasukan pekerja asing khusnya dari lndia yang menjadi isu panas baru-baru ini. Kata Awang beliau bersetuju dengan pandangan MTUC supaya Kementerian Sumber Manusia mengeluarkan statistik sebenar pekerja asing mengikut negara asal yang masuk ke negara ini.
Langkah itu perlu supaya jumlah mereka yang masuk ke negara ini tidak melebihi daripada keperluan negara kita.

MTUC berpandangan anggaran dua juta pekerja asing yang sah sekarang, selain pendatang asing tanpa izin (PATI), adalah berlebihan.

Dalam keghairahan membawa masuk pekerja asing, Awang juga sependapat dengan MTUC bahawa rakyat tempatan perlu sentiasa mendapat keutamaan, selaras dengan usaha mengatasi masalah pengangguran.
Pekerja tempatan yang kehilangan kerja ekoran masalah yang dihadapi oleh syarikat tempat mereka bekerja, juga perlu diberi peluang mengisi ruang yang ada.

Perlu difikirkan juga usaha secara serius ke arah mengurangkan guna tenaga asing secara beransur-ansur tanpa mengganggu kerancakan ekonomi kita.

Penguatkuasaan membanteras PATI, selain sikap majikan yang perlu mengutamakan pekerja tempatan pasti membantu usaha ke arah tersebut.

Pengurangan pergantungan kepada pekerja asing bermakna semakin kuranglah pengaliran wang ke luar negara, sekali gus memanfaatkan sebaik mungkin pekerja kita.

Lagipun kemasukan terlalu ramai pekerja asing dari sumber yang sama, berkemungkinan sekali meninggalkan kesan sosioekonomi yang kita sendiri tidak gemari.Tidak salah jika TB atau Awang Selamat atau sesiapa warganegara Malaysia, sebagai orang awam rakyat bawahan yang menjunjung hak-hak asasi manusia mahu mengetahui maklumat terkini tentang status masuk-keluar pekerja@pendatang asing sama ada yang sah atau tidak sah yang kini berada di Malaysia. Justeru Kementerian Sumber Manusia wajib bertanggungjawab dan sila dedahkan segera perangkaan dan statistik  yang dimaksudkan dengan segera demi kepentingan negara dan awam.Ayuh, Mr Subramaniam, sila ambil perhatian dan tindakan!

Tiada ulasan: