Salam Perjuangan

07 Mac 2011

BANTAH DAN TERUS BANTAH BAWA MASUK 45,000 PEKERJA ASING

SSEORANG pembaca menulis komen berhubung gejala kemasukan pekerja asing sejumlah 45ribu dari lndia yang menjadi isu nasional dan mendapat bantahan daripada majoriti NGO. Tulis beliau , "saya terpanggil untuk memberikan pandangan apabila membaca kenyataan Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr. S. Subramaniam berkaitan persetujuan kerajaan membenarkan kemasukan pekerja asing seramai 45,000 terutamanya dari India.

Sebagai rakyat Malaysia yang cintakan tanah air, keamanan, kesejahteraan dan kedamaian, saya merasakan kerajaan perlu mengkaji semula keputusan yang telah diambil. Keamanan, kesejahteraan dan kedamaian yang dikecapi sebelum ini telah diragut dek kerana negara tercinta ini sudah dipenuhi pekerja asing.
Umum tahu kebanjiran pendatang asing baik yang datang secara sah mahupun secara tidak sah telah mendatangkan banyak masalah kepada negara selain dari memenuhi kehendak peniaga-peniaga yang kekurangan pekerja kononnya. Jenayah, penyakit, bunuh, dadah, arak dan bermacam lagi boleh kita baca di dada akhbar saban hari. Perasaan saya bercampur baur, hairan, marah, sedih dan geram apabila membaca berita tersebut.

Hairan bila melihat pendatang- pendatang dari India sudah menjadi taukeh cuci kereta, kedai gunting rambut, kedai jahit (beberapa tempat di pekan Pelabuhan Klang), pendatang Myanmar sudah ada kedai menjual beg dan pakaian. Hairan bagaimana mereka boleh berniaga dan atas kelulusan apakah yang diberikan kepada mereka datang ke sini? Pernahkah kita bertanya status kewarganegaraan,visa dan permit mereka? Pernahkah kita berusaha melaporkan kepada mana-mana pejabat imigresen yang berdekatan?

Pendatang Indonesia tidak perlulah saya nyatakan, kerana negara kita, dibuat macam negara mereka. Bebas bergerak dan boleh berbuat sesuka hati. Warga Afrika pula umum tahu sebagai warga yang gigih menjual jam, tali pinggang dan sebagainya secara bersendirian dan bergerak dari satu tempat ke satu tempat.
Sedihnya pula kerana mereka berniaga tanpa diganggu oleh mana-mana pihak yang berwajib, malah mereka sudah berniaga bertahun-tahun. Sikap kurang ajar dan tidak menghormati budaya kita juga merupakan masalah yang menghantui kita. Arak bebas dibeli di kedai-kedai 24 jam.

Mabuk buat kacau, botol arak dibuang bersepah-sepah. Anak bini orang diusik. Saranan saya adalah supaya kerajaan selesaikan dahulu masalah pendatang haram yang ada dalam negara secara menyeluruh, memperkenalkan sistem biometrik di semua pintu masuk negara agar kerajaan dapat menyimpan data.
Pendatang yang telah ditangkap tidak dibenarkan masuk ke Malaysia untuk satu tempoh jangka waktu (mungkin 5-8 tahun).

Adakan serbuan dengan lebih kerap, pihak Imigresen juga boleh memberikan e-mel mereka atau nombor telefon mengikut kawasan masing- masing agar semua maklumat dan bukti dapat disalurkan terus bagi membanteras pendatang asing ini, seperti yang dilakukan oleh pihak polis sekarang ini (Syabas PDRM).
Saya menyokong penuh saranan Datuk Ibrahim Ali, bahawa kerajaan harus mengkaji semula keputusan membenarkan lagi kemasukan pekerja asing.

Kerajaan harus peka rungutan rakyat, tempias dan masalah yang dibawa oleh pendatang ini ditanggung oleh rakyat" Begitulah komen dan tulisannya yang panjang lebar kepada sebuah akhbar.Kini tanggungjawab kita sebagai warganegara membantu bagi membanteras bersama. (sumber disesuaikan daripada Forum,UM,7/3/11)

Tiada ulasan: