Salam Perjuangan

06 Mac 2011

MERLIMAU - KERDAU: JANGAN BERTIKAM SEPERTI TUAH-JEBAT!

DUN N27 Merlimau, Melaka dan DUN N28 Kerdau,Pahang menyaksikan pertarungan satu lawan satu antara calon UMNO dan calon PAS. Dalam erti kata yang jelas: Melayu-lslam berlawan sesama Melayu-lslam. Perlawanan dua bersaudara.

Kedua-dua pihak telah berkempen secara rasmi sejak 26 Februari lalu hinggalah tamat menjelang hari pembuangan undi malam 6 Mac nanti.Berbagai-bagai isu, cerita, insiden telah kita dengar sama ada daripada sumber media mahupun dari mulut ke mulut.

Apa yang penting, biarlah semasa berkempen berjalan dilakukan secara sihat,profesional dan penuh berhemah. Jangan sesekali membuka pekung di dada. Jangan sesekali meludah ke langit. Jangan sesekali mencurah air  tempayan apabila mendengar guruh di langit. ltulah pesanan orang-orang tua dahulu menerusi perumpamaan dan kiasan agar kita tidak terlajak perahu; bahkan cakap siang pandang-pandang,cakap malam dengar-dengar.

Apabila bercakap tentang robohnya kota Melaka, rata-ratanya kita tahu sejarah Melaka yang roboh dek angkara sesama sendiri, penaklukan Feringgi(Portugis), Belanda dan bersilih ganti lnggeris,Jepun.lnggeris dan akhirnya kita dikatakan merdeka, 31 Ogos 1957. Apakah kita; termasuk bumi Melaka sebenar-benarnya merdeka sekarang? Hanya ilmu yang ada pada kita sahaja yang boleh merungkai persoalan dan pertanyaan tersebut.

Justeru; baik di Merlimau mahupun di Kerdau yang ada sejarah Hang Tuah dan Tun Perak , Tok Bahaman dan Mat Kilau, kita bangsa Melayu umat lslam ingatlah pesan bijak bestari; ibarat kiambang di air, carik-carik bulu ayam.Usahlah berpecah sengketa walaupun ada perlawanan dan persaingan; anggaplah umpama perjuangan nelayan di samudera yang matlamatnya membawa sebanyak mungkin hasil tangkapan di laut untuk santapan manusia di daratan.

Kepada UMNO dan PAS (mungkin termasuk PKR), lihatlah MCA,DAP,Gerakan, SUPP,dll yang ada kaitan dengan kecinaan; pun begitu MIC dan parti-parti bilis ciptaan sekutu-sekutunya(TB malas menyebutnya satu persatu:sedia maklum) yang ada kaitan dengan ketamilannya mereka baik bersuara dalam BN atau PR namun matlamat mereka tetap satu; MEREKA SEMUA MENGAKU MEREKA MASIH MISKIN, MEREKA MAHU MEREKA SEMUA KAYA TIADA ADA YANG MISKIN .
Soalnya; apakah Melayu,lslam.Bumiputera yang dominan dalam negara ini sudah kaya,selesa dan tiada yang miskin daif lagi????

Tiada ulasan: