Salam Perjuangan

27 Julai 2011

FASAKH: APAKAH ADA KEBENARAN DAN KETELUSAN DALAM MAHKAMAH SYARIAH KITA?

...
APAKAH dia Fasakh? Fasakh bermaksud suatu pembubaran suatu pernikahan mengikut keputusan Hakim Syar'ie kerana sebab tertentu yang telah ditetapkam mengikut hukum syarak


Pasangan yang berkahwin boleh memohon untuk membubarkan perkahwinan mereka secara fasakh atas alasan-alasan  berikut :


1. Dalam tempoh satu tahun atau lebih tidak diketahui di mana suaminya berada.

2. Dalam tempoh satu tahun atau lebih suaminya berada dalam tahanan.


Suami dalam tahanan


3. Suami telah cuai atau gagal mengadakan peruntukan nafkah isteri selama tempoh 4 bulan.


Cuai atau gagal memberikan nafkah


4. Suami telah dihukum penjara selama tempoh 3 tahun atau lebih.


Suami dipenjara


5. Suami telah gagal menunaikan tanpa sebab yang munasabah kewajipan memberikan nafkah batin selama tempoh satu tahun.


Tiada nafkah batin


6. Suami telah mati pucuk.


Suami mati pucuk


7. Suami telah gila selama tempoh 2 tahun.

8. Suami menghidap penyakit kusta atau vitiligo atau AIDS atau pembawa kuman HIV atau penyakit kelamin yang boleh berjangkit.


Suami menghidapi Aids


9. Isteri maseh tidak disetubuhi kerana suami senghaja enggan menyetubuhinya walaupun sudah diperintahkan oleh Hakim Syar'ie.

10. Isteri tidak izin terhadap perkahwinan itu samada sebab paksaan, kesilapan dan kecacatan akal.

11. Isteri mempunyai kecacatan yang menghalang persetubuhan dilakukan.


Jelas sekali sebab2 di atas menunjukkan bahawa bukan saja isteri yg boleh memohon cerai secara fasakh ini akan tetapi suami juga boleh memohonnya jika bersesuaian dengan sebab2 di atas.

Mungkin ada yang belum berapa jelas mengenai dengan sebab2 untuk bercerai sebelum ini, maka diharap dengan apa yang sudah dinyatakan di atas akan dapat memberikan info baru bagi yang berhajat untuk memohonnya.(sumber:shahsbs.blogspot.com)


TB dimaklumkan daripada beberapa responden ada mahkamah-mahkamah rendah syariah dalam negeri-negeri di negara kita tidak melaksanakan prosedur kerja seperti mana yang ditetapkan dalam piagam pelanggan.Dan harus dingatkan jua mahkamah syariah khususnya para kakitangannya termasuk pendaftar dan hakimnya juga tertakluk kepada peraturan-peraturan kerja perintah am kerajaan.Sekiranya sesuatu pengadilan mahu dilakukan atau diputuskan keputusan wajar mengikut prosedur.Ketergesaan dan terburu-buru wajar dihindari. KPI bukan diukur berdasarkan kecepatan tindakan tetapi ketelitian dan kepatuhan prosedur. Misalnya pasangan tersebut mesti menunjukkan bukti telah menemui kaunselor keluarga terlebih dahulu daripada Bahagian Kekeluargaan di pejabat atau jabatan agama berkenaan. Surat saman atau perintah mahkamah wajib disampaikan atau dipos secara A.R Register ke tangan responden atau defenden dengan pengesahan penerimaan ditandatangani oleh individu berkenaan.Apabila perkara-perkara asas ini dipatuhi maka baharulah pihak mahkamah boleh menjalankan prosidingnya.lnilah asas utama bagi kita mahu menegakkan tiang keadilan untuk semua pihak.


1 ulasan:

Alisha berkata...

Dalam apa jua mahkamah haruslah mengikut prosedure yang betul, harapan lisa dengan artikel TB ini, semua pihak berkenaan akan sedar ketelusan dalam menjalankan perundangan. Tahniah TB!!!