Salam Perjuangan

20 Julai 2011

DAP PARTI PELBAGAI KAUM?



Dr Rajiee Hadi
Jul 20, 11
5:42pm

DILAPORKAN Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua mencadangkan partinya keluar Pakatan Rakyat berikutan penguatkuasaan penuh Enakmen Hiburan dan Tempat-Tempat Hiburan 1997 yang melarang operasi pusat-pusat hiburan di Kedah sepanjang bulan Ramadan.

Pua melahirkan rasa tidak puas hatinya menerusi Twitter. Namun hasratnya ini 'disejukkan' oleh Penasihat DAP, Lim Kit Siang. 

DAP akronim bagi Democratic Action Party atau Parti Tindakan Demokratik seperti nama parti tersebut yang memperjuangkan kebebasan demokrasi dianggotai ahli pelbagai kaum dan agama.

Sebab itulah DAP pernah mempunyai seorang ahli parlimen Melayu yang pernah menang kerusi parlimen di Pulau Pinang pada suatu ketika; Allahyarham Ahmad Nor bekas pemimpin Ceupacs yang terkenal pada suatu masa dahulu.

Saya tidak mahu komen apa yang dikatakan demokrasi dalam DAP. Apa yang saya tahu DAP yang didominasi oleh kaum Cina walaupun mendakwa parti tersebut pelbagai kaum. 

Namun saya sedih kerana apa yang saya amati sejak dahulu DAP asyik bercakap dan berjuang isu yang berkaitan dengan kepentingan kaum Cina sahaja. Saya ingin melihat DAP juga memperjuangkan kedaulatan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan,bahasa rasmi, bahasa ilmu dan bahasa perpaduan negara.

Saya juga impikan DAP turut memperjuangkan hak-hak dalam negara demokrasi seperti kepentingan dan hak-hak orang Melayu sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia seperti biasiswa pelajaran untuk anak-anak bumiputera dan pembahagian nisbah kekayaan serta kek ekonomi negara berlandaskan peratusan penduduk yang kini kita masih menyaksikan Melayu dan bumiputera masih ketinggalan dan berada dalam lingkungan kemiskinan. Apakah DAP pernah menyuarakannya; baik di parlimen atau di mana-mana?

lnilah anjakan paradigma yang patut ada dalam minda para pemimpin DAP andainya DAP mahu diterima parti pelbagai kaum dan selari dengan perubahan semasa kini. 

Apatah lagi era sekarang semua parti berjuang untuk '1Malaysia' yang adil bersandarkan perlembagaan tetapi bukan kesamarataan. Sementelahan pula Umno sekarang agak 'dingin' menyuarakan suara hati orang-orang Melayu maka apakah DAP bersedia?
(sumber: MKini,20/7/11 oleh DRH)

Tiada ulasan: