Salam Perjuangan

28 Ogos 2011

SELAMAT MENYAMBUT MENJELANG SYAWAL: SABAR

SIKAP sabar dipandang mulia di sisi Allah SWT kerana mendatangkan banyak kebaikan kepada diri sendiri dan orang lain.Sikap tersebut patut diamalkan setiap masa dalam kehidupan seharian. Terdapat lebih 70 ayat al-Quran yang menyebut mengenai keperluan bersikap sabar dan kebaikannya. Keperluan sabar dikategorikan kepada dua perkara ,iaitu pertama sabar menahan diri daripada perkara yang disukai tetapi dilarang oleh agama. Kedua, sabar menahan diri daripada keadaan yang tidak disukai atau kesusahan yang dihadapi. 

Sabar bererti menahan diri daripada mengikut kehendak hati atau perasaan yang mendorong melakukan perbuatan yang mendatangkan keburukan,menahan diri ketika penderitaan,sanggup melakukan perkara yang sukar demi mendapat kebaikan dan bersedia menghadapi tempoh yang panjang untuk memperoleh sesuatu.

Sempena pulang ke kampung atau ke mana jua destinasi perjalanan atau kepulangan, bersabarlah di jalan raya ketika memandu atau menunggang kenderaan.Jangan terburu-buru, gelojoh atau bersikap membabi buta dalam apa jua tingkah laku. Bersabarlah dalam apa jua situasi.Natijahnya kelak kita semua akan selamat walau di mana jua berada. Salam Aidilfitri.(TB)







Tiada ulasan: