Salam Perjuangan

04 Ogos 2011

MOHD NOR GHANI PENGARAH PELAJARAN JOHOR

TB ucapakan tahniah kepada Sdr Mohd Nor Ghani rakan sekolah TB yang kini menjawat Pengarah Pelajaran Johor. TB masih ingat, semasa TB berada di Tingkatan 6 Rendah, Mohd Nor ketika itu berada Tingkatan 6 Atas. Susuk tubuhnya yang besar dan suaranya yang parau, anak kelahiran Tangkak,Johor (jika tidak silap TB) ini begitu mesra dan akrab terutamanya selepas tamat tempoh minggu orientasi.

TB masih ingat rakan-rakan seangkatan Mohd Nor seperti Mohd Aman, Ali Mahmood (Dr. yang kemudian jadi rakan sekelas/sekuliah TB semasa di ijazah pertama di universiti), Nor Azman, 0bet Tawil, Sairan,Ajali Mahzan (arwah) dan lain-lain lagi. Sungguhpun kami berbeza; junior-senior tapi hubungan kami akrab bagai adik-beradik.Sebelum Mohd Nor, Sdr Mukhi yang pernah menjawat Pengarah Jabatan Johor (kini telah bersara wajib) adalah rakan sejawat sewaktu sama-sama menjadi guru muda di daerah Muar sekitar tahun 1970-an dahulu.

TB faham kini Mohd Nor tentu tidak sunyi menghadapi cabaran sebagai 'penghulu cikgu' dalam negeri Johor. lsu pelajar yang kononnya bagai didera apabila menjalani kem motivasi di penjara mula heboh diperkatakan masyarakat kini.Pelbagai pro dan kontra dilontarkan.TB tahu Mohd Nor sewaktu masa dahulu pernah aktif dalam sebuah parti politik dalam bahagian Ledang,Tangkak,Johor. Semoga reputasi masa lalunya dalam politik tidak dimanipulasikan oleh pihak-pihak yang berkepentingan. Hati-hatilah Mohd Nor dalam mengemudikan bahtera pendidikan di Johor. TB doakan agar sdr tetap tabah dan yakin diri dalam melaksanakan misi dan visi asalkan kita ada ketulusan,ketelusan dan keikhlasan.

Kepada rakan-rakan sekelas TB yang juga menjawat pos 'Pengarah' di negeri Johor seperti di Jabatan Penerangan,Jabatan Arkib, Jabatan Bekalan Air (kini Syarikat Air Johor) dan lain-laian jabatan TB ucapkan selamat bertugas dan selamat hadir kelak meniti dan masuk ke gerbang persaraan wajib  apabila sampai saatnya dengan selamat dan sihat walafiat. Salam perjuangan!(TB)

Tiada ulasan: