SAYA ingin mencadangkan
agar kerajaan mengehadkan tempoh perkhidmatan ketua jabatan pada semua
peringkat jabatan Persekutuan dan negeri kepada lima hingga tujuh tahun bagi
mengelakkan gejala jawatan tertentu dibolot oleh orang tertentu untuk jangka
masa terlalu lama sehingga boleh menyebabkan berlaku salah guna kuasa.
Bagi ketua unit atau penyelia, saya mengesyorkannya dihadkan kepada tiga hingga lima tahun. Sepanjang pemerhatian yang dilakukan dalam Perkhidmatan Awam Malaysia, saya mendapati ada sebilangan pegawai kanan kerajaan yang dilantik memegang jawatan tertentu dinaikkan pangkat kepada jawatan lebih kanan di pejabat sama sehinggalah kekal di situ untuk tempoh panjang.
Bagi ketua unit atau penyelia, saya mengesyorkannya dihadkan kepada tiga hingga lima tahun. Sepanjang pemerhatian yang dilakukan dalam Perkhidmatan Awam Malaysia, saya mendapati ada sebilangan pegawai kanan kerajaan yang dilantik memegang jawatan tertentu dinaikkan pangkat kepada jawatan lebih kanan di pejabat sama sehinggalah kekal di situ untuk tempoh panjang.
Apa yang berlaku hanya pertukaran dari bilik
kecil kepada bilik besar, menyebabkan ada jabatan seolah-olah menjadi ‘hak
milik’ mereka selama kira-kira 20 tahun, manakala ada pula pegawai yang
menghuni di sesebuah jabatan, dari mula berkahwin sehingga mendapat cucu atau
mencapai usia persaraan wajib.
Keadaan ini merugikan jabatan itu sendiri, malah perkhidmatan awam
Malaysia dipandang mengamalkan ‘double standard’ dan memberi gambaran negatif
kepada generasi baru bahawa jabatan kerajaan juga ada ‘pasukan’ tersendiri atau
‘rangkaian kerja’ tersembunyi yang membina dinding kebal bagi penyandang dan
kroninya dengan pihak atasan di ibu pejabat negeri atau pusat.
Walaupun kecil bilangannya, ia tetap memberi igauan ngeri kepada bakal penjawat awam. Lebih menyedihkan ada segolongan pekerja bawahan diarahkan ke beberapa jabatan, daerah atau negeri lain sedangkan ketuanya kekal di jabatan sama.
Keluh kesah pegawai muda atau penjawat awam yang baru seharusnya diberikan perhatian serius demi mewujudkan perkhidmatan awam Malaysia bertanggungjawab.
Ketidaksempurnaan pentadbiran sesebuah kerajaan juga akan menggugat prestasi perkhidmatan dan jabatan, seterusnya memberikan kesan negatif seperti terlalu selesa di sesuatu tempat yang boleh mengundang gejala penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa, ketirisan, rasuah dan sebagainya. (sumber:Pemerhati kerajaan, Kuala Lumpur, BH,8/8/11)
Walaupun kecil bilangannya, ia tetap memberi igauan ngeri kepada bakal penjawat awam. Lebih menyedihkan ada segolongan pekerja bawahan diarahkan ke beberapa jabatan, daerah atau negeri lain sedangkan ketuanya kekal di jabatan sama.
Keluh kesah pegawai muda atau penjawat awam yang baru seharusnya diberikan perhatian serius demi mewujudkan perkhidmatan awam Malaysia bertanggungjawab.
Ketidaksempurnaan pentadbiran sesebuah kerajaan juga akan menggugat prestasi perkhidmatan dan jabatan, seterusnya memberikan kesan negatif seperti terlalu selesa di sesuatu tempat yang boleh mengundang gejala penyelewengan dan penyalahgunaan kuasa, ketirisan, rasuah dan sebagainya. (sumber:Pemerhati kerajaan, Kuala Lumpur, BH,8/8/11)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan