Salam Perjuangan

07 Ogos 2011

MAKTAB PERGURUAN BAHASA, KUALA LUMPUR

TB sedang berusaha mengesani para pelajar/guru pelatih Maktab Perguruan Bahasa (MPB),Lembah Pantai, Kuala Lumpur sesi 1976-77 dalam apa jurusan pun yang kini TB tidak pasti sama ada masih berkhidmat, sudah bersara ataupun telah kembali ke rahmatullah.

Maktab Perguruan Bahasa yang ditubuhkan di Bukit Senyum,Johor Baharu (1956) kemudian berpindah ke Lembah Pantai,Kuala Lumpur (1957) merupakan sebuah maktab perguruan terkemuka dan terkenal pada suatu ketika. MPB ( bertukar nama kepada lnstitut Bahasa (IB) kemudian lnstitut Bahasa Melayu Malaysia (IBMM) dan kini Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Bahasa Melayu/IPGM).

Kepada sahabat-handai dan teman-taulan yang pernah menuntut di MPB 1976-77 sila hubungi alamat emel blog TB atau memberi respons dan reaktif menerusi blog ini. Suatu perjumpaan dan jejak kembali rakan-rakan seperjuangan sedang diusahakan oleh JK Sekretariat Pelaksana.

Bagi penuntut MPB kenangan dan nostalgia tetap terpahat kukuh di sepanjang jalan hayat kehidupan. Antara lepasan MPB yang telah mengukir nama ialah Datuk Seri Dr Rais Yatim, Prof Emeritus Awang Had Salleh, Allahyarham Dr Atan Long, penulis Yahya lsmail, Datuk Dr Mohd Shahrom 0sman (kini MP Lipis) dan ramai lagi.

Semoga ketemu!

Tiada ulasan: