Salam Perjuangan

28 Ogos 2011

KEMERDEKAAN: BANGKITKAN SEMANGAT JATI DIRI BANGSA

OGOS tahun ini, bangsa kita Malaysia menemukan dua momentun yang tepat sebagai anugerah Allah untuk menilai sejarah kemerdekaan tanah air daripada belenggu penjajahan. 

Ibadah puasa pada Ramadan adalah aktiviti keagamaan yang tidak semata-mata sebagai bentuk ritual ibadat saja tetapi juga boleh diertikan sebagai usaha dan perjuangan membangunkan nilai kemanusiaan secara keseluruhannya.

Upacara atau program memperingati hari ulang tahun kemerdekaan negara boleh menjadi peringatan yang tepat untuk menghidupkan semangat kebersamaan dan kolektif seperti dilakukan secara nyata oleh pejuang kita ketika mempertahankan kemerdekaan dengan titisan darah dan air mata.
Jangan kita merosak dan mencemari lingkungan hidup kita pada keseluruhannya. Jangan kita membiarkan tumbuhnya penyakit sosial berupa rasuah, kolusi, monopoli, eksploitasi manusia, memandang rendah undang-undang dan hukum negara, pelanggaran hak asasi manusia dan sebagainya.
Siapa yang tidak kenal Datuk Bahaman, Mat Kilau, Tok Janggut dan lain-lainnya. Mereka bukan pemberontak, tetapi pejuang kemerdekaan untuk menghalau penjajah dari tanah air yang perkasa dan tercinta.

Begitu juga dengan jasa dan perjuangan ulama kita, termasuk juga penulis, wartawan, sasterawan, tokoh politik, tentera dan lainnya, mereka berjuang untuk mencapai taraf kemerdekaan tanah air daripada penjajahan asing atau luar sehingga kemerdekaan negara dapat diraih pada 31 Ogos 1957, sebagai tarikh keramat dan bersejarah.

Berbicara mengenai kemerdekaan selain nikmat dan amanah, kemerdekaan juga ujian dan peringatan daripada Allah. Dalam konteks ini hendaknya kita dapat mencontohi sikap Nabi Sulaiman. Tatkala beliau dicucuri kebahagiaan dan kesenangan yang melimpah ruah, beliau bersabda yang bermaksud: “Ini kurniaan daripada Tuhanku dan Allah berkenan mengujiku, memberi ujian kepadaku, apakah aku ini akan bersyukur atau kufur.” (Surah an-Naml, ayat 40).

Kita hendaklah melihat kemerdekaan sebagai amanah, nikmat dan sekali gus sebagai ujian atau peringatan. Ini supaya kita tidak lupa dengan anasir asing, seperti memperdagangkan manusia, gejala dan keldai dadah, sempadan negara yang mudah dibolosi, kes jenayah, pelanggaran undang-undang dan hukum negara, merosak hutan, bukit, lautan, alam sekitar dan segala macam yang semua itu adalah amanah daripada Allah.
Dengan demikian, jelas bagi kita semua kemerdekaan dan tanah air dikurniakan kepada kita hendaklah dipelihara dan dikawal sebaik-baiknya bagi kesejahteraan kehidupan masyarakat dan bangsa yang bermaruah serta berdaulat.

Jangan kita berlaku boros dan membazir terhadap kurniaan dan anugerah kekayaan nasional. Jangan kita merosak dan mencemari lingkungan hidup kita pada keseluruhannya. Jangan kita membiarkan tumbuhnya penyakit sosial berupa rasuah, kolusi, monopoli, eksploitasi manusia, memandang rendah undang-undang dan hukum negara, pelanggaran hak asasi manusia dan sebagainya.

Jangan sampai hal di atas terus berkembang dan bermaharajalela di alam kemerdekaan kita yang dulunya ditebus dengan titisan darah dan air mata, bahkan nyawa pejuang kemerdekaan kita.

Kita hendaknya terus aktif dan kreatif untuk mengisi erti pejuang kemerdekaan dengan sumbangan pelbagai amal soleh bagi bangsa dan negara. Dengan izin Allah marilah kita berdiri di garis depan dalam membela, membangun masa depan ummah dan negara yang lebih cemerlang.

Memperingati sejarah kemerdekaan tanah air bukan saja sebagai momentum untuk mengenang jasa pejuang, melainkan juga kesempatan terbaik untuk meninjau kembali hal yang sudah kita lalui dan capai bersama dalam mengisi perjuangan kemerdekaan berkenaan.

Perjuangan kemerdekaan harus diisikan dalam bentuk pengabdian kepada masyarakat dan karya nyata. Tujuannya ialah menciptakan cara hidup yang lebih baik, aman, makmur dan sejahtera secara material mahupun spiritual.

Sejauh ini wajar disyukuri kerana perjuangan dalam mengisi kemerdekaan itu telah mencapai pelbagai hasil yang dapat dibangga dan dirasakan bersama oleh masyarakat kita.

Kita juga harus menyampaikan terima kasih kepada pejuang bangsa, yang sudah meninggal dunia ataupun yang masih hidup, yang telah bertungkus lumus dalam mempertahankan kemerdekaan tanah airnya dengan jerih payah, darah dan air mata.

Kita berharap unsur negatif dalam masyarakat dan negara dibuang dan disingkir jauh-jauh, seperti demonstrasi jalanan, antikerajaan, dan lain-lainnya yang boleh merosak dan menjejaskan nilai kemerdekaan yang sudah kita capai bersama sebelumnya.(sumber: BH, 26/8/11)

Tiada ulasan: