Salam Perjuangan

16 Februari 2011

TERKAYA DI MALAYSIA : MELAYU CUMA 3 DARIPADA 20 ORANG

Jumlah kekayaan terkumpul 40 individu terkaya di Malaysia meningkat 30 peratus disebabkan oleh pasaran saham yang aktif dan pengembangan ekonomi negara, lapor majalah perniagaan 
Malaysian Business.

Menurut majalah terbitan 16 Februari itu, jumlah kekayaan terkumpul mereka pada 21 Januari tahun ini RM206.27 bilion berbanding RM156.7 bilion setahun lalu.

Peningkatan itu selaras dengan kenaikan 20 peratus di FBM KLCI.

Jumlah bilionaire bagi tahun ini juga meningkat iaitu 27 orang - lima lebih ramai berbanding tahun lalu.

Daripada 20 individu terkaya itu, hanya tiga adalah golongan bumiputera.

Mereka adalah Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary dari Yayasan Albukhary Foundation yang menerajui Kumpulan DRB-Hicom. Beliau menduduki tangga ketujuh dengan kekayaan RM8.84 bilion.

Di tangga kesebelas adalah Tan Sri Azman Hashim daripada Kumpulan Arab-Malaysian dengan kekayaan RM3.9 bilion manakala anak mantan perdana menteri, Datuk Mokhzani Mahathir  dari Kenchana Petroleum di tangga ke-19 dengan RM1.6 bilion.

Terus mendahului senarai itu adalah Tan Sri Robert Kuok, dengan kekayaan RM50.04 bilion manakala Tan Sri T Ananda Krishnan di tangga kedua dengan RM45.78 bilion.

Tan Sri Teh Hong Piow dari Public Bank pula naik ke tangga ketiga dengan kekayaan diramalkan pada RM12.77 bilion. Tempat keempat adalah pemilik IOI Corporation Bhd - Tan Sri Lee Shin Cheng dengan kekayaan RM12.74 bilion. 

Kedudukan Tan Sri Lim Kok Thay dari Kumpulan Genting kekal pada tangga kelima pada nilaiRM10.89 bilion manakala pemilik Kumpulan Hong Leong - Tan Sri Quek Leng Chan menduduki tangga keenam pada RM10.75 bilion.(baca penuh MKini,16/2/11)

TB suka ingatkan kembali mulai saat ini PM Najib Razak dan sesiapa jua pun khususnya para pemimpin kaum lndia Malaysia usahlah psiko dengan kata-kata dogma atau dongeng ataupun cerita temberang@auta membebel sana sini melabelkan kaum lndia golongan miskin,tertindas dan didiskriminasikan. Bohong! Yang benar, orang lndia Malaysia,Ananda Krisnan ialah orang terkaya kedua di Malaysia sekarang selepas orang Cina, Robert Kuok yang terkaya NOMBOR SATU di Malaysia.Justeru jika tranformasi ekonomi  masih meletakkan ekuiti 30% kepada bumiputera seperti DEB lalu yang sebenarnya TIDAK ADIL.sepatutnya hak bumiputera paling minimum ekuitinya ialah 60%. Namun sayangnya orang Melayu sendiri menjadi pengkhianat kepada bangsa sendiri.PERKASA dan Datuk lbrahim Ali yang mahu mendaulatkan hak-hak Melayu selaras dengan apa yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan seringkali ditohmahkan dengan bermacam-macam tuduhan dan gelaran. Selain itu,  sikap tidak ada ‘link & networking’ serta hanya pentingkan diri sendiri,tidak mahu sesama bangsa sendiri menikmati kekayaan atau turut kaya bersama menyebabkan Melayu terus-terusan syok sendiri di tanah airnya sendiri!

Tiada ulasan: