Salam Perjuangan

06 Februari 2011

NAJIB: PROGRAM ZIARAH MASJID KAMPUNG BAHARU,KUALA LUMPUR

PERDANA Menteri Dato'Seri Mohd Najib Abd Razak bersama Menteri Wilayah Persekutuan Datuk Raja Nong Chik telah memulakan program ziarah masjid ke Masjid Jamek Kampung Baharu pada jam 3.30 petang 5 Februari 2011 yang mana sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan. Di samping merasmikan pelancaran penubuhan Kelab Belia Satu Masjid Satu Malaysia, beliau juga telah mengumumkan peruntukan RM20juta bagi menaiktarafkan masjid tersebut.

Dalam ucapannya Najib meyakinkan penduduk Kampung Baharu tentang pelan pembangunan ekonomi untuk penduduk kampung tersebut.Kampung Baharu merupakan satu-satunya kampung tradisi Melayu yang berada di tengah-tengah Bandar Raya Kuala Lumpur.


Persoalannya ialah rata-rata penduduk masih kabur rupa bentuk kerjasama dan pelan pembangunan tersebut. Adakah nasib wajah dan penduduk Kampung Baharu seperti penduduk kampung tradisi Melayu di Kampung Abdullah Hukum, Kampung Pandan, Kampung Datuk Keramat,Kampung Kerinci yang kini penduduknya tinggal di rumah-rumah pangsa pencakar langit atau apartmen.Dan tidak secara langsung menghilangkan wajah  ketradisiannya.Apakah nilai-nilai ini yang kita mahukan?Atau apakah yang kita mahu pada masa akan datang anak cucu mereka akhirnya akan menjual harta pesaka nenek moyang mereka kepada kaum asing kerana kononnya mahu melonjakkan nilai ekonomi kawasan petempatan mereka?

Dan apakah wajah Kampung Melayu Geylang Serai Singapura mahu ditransformasikan di Kampung Baharu Kuala Lumpur? Bagi TB penduduk faham erti pembangunan.Tetapi tidak salah andainya mereka bimbang dan gusar tentang banyak kemungkinan yang akan terjadi. Namun apa kata jika kerajaan menggazetkan tanah di Kampung Baharu sebagai TANAH REZAB MELAYU selama-lamanya bagi menjamin Kampung Baharu Kuala Lumpur hanya milik orang Melayu selama-lamanya juga. Kita tidak mahu nasib Kampung Baharu sama seperti nasib Jalan Melayu Kuala Lumpur yang tidak siapa pun peduli sejarah dan kewujudannya!. (Semua foto liputan  adalah rakaman  TB).















Tiada ulasan: