Salam Perjuangan

09 Februari 2011

BARU MATI, MENUNGGU MATI & BELUM MATI


 GENDANG pilihan raya kecil (PRK) di  DUN  N05 Tenang, Labis Johor baru selesai berlalu. Yang menang dituntut melaksanakan amanah dan tanggungjawab kepada rakyat. Cakap-cakap dan omong kosong akan dinilai rakyat dari masa ke masa.Yang tewas, bukan bererti perjuangan telah berkubur.

Kemudian  terbaru  dikebumikan pada Jumaat, 21 Januari 2011 ADUN Merlimau Melaka . Dan kelak bakal juga  menyaksikan  DUN Merlimau menghadapi PRK. Dan  apabila Speaker DUN Selangor pula mengumumkan kerusi DUN Pelabuhan Klang, Selangor kosong  dan  kemungkinan suatu PRK akan diadakan juga. Namun sehingga kini masih menjadi teka-teki politik.

Kekosongan DUN Pelabuhan Klang bukan kerana wakil rakyatnya meninggal dunia tetapi kerana dikatakan tidak hadir ke persidangan DUN beberapa kali. lni menyebabkan dengan kuasa Speaker DUN mengistiharkan kerusi Pelabuhan Klang juga kosong. Dan begitulah senario politik!

Sehubungan ini kita akan menyaksikan beberapa peruntukan dan bajet pembangunan mengejut akan mencurah-curah datang; terutamanya fenomena mahu menambat hati pengundi-pengundi bukan Melayu, pengundi-pengundi atas pagar dan pengundi-pengundi yang pandai bermain silap mata.

Ekoran itu, dum-dum-dam macam-macam janji ditaburkan, macam-macam projek diberikan kepada sekolah-sekolah jenis kebangsaan. Alahai hinggakan dilaporkan ada janji mahu mengistiharkan cuti umum Thaipusam sekiranya BN dapat merampas negeri Kedah semula.  Masya-Allah, besarnya janji yang boleh memudaratkan diri kembali.

Namun adakah janji diberikan untuk kesejahteraan rakyat yang menghadapi beban kenaikan harga barangan? Adakah janji diberikan untuk ribuan  graduan menganggur mengisi peluang-peluang pekerjaan di sektor kerajaan dan swasta? Dan adakah janji diberikan untuk membela nasib anak-anak Melayu/lslam dan bumiputera selaras dengan hak-hak mereka dalam Perlembagaan Persekutuan?

Dalam sibuk-sibuk projek ditaburkan dan tender-tender mula dirangka, pernahkah para pemimpin Melayu /lslam Bumiputera memikirkan sejenak betapa anak-anak pribumi  di menara ganding terpaksa mengikat perut kerana wang pinjaman PTPTN terpaksa ditolak dengan bayaran yuran dan sewa asrama IPT yang mahal sekarang?

Apakah ini kesan dasar penswastaan yang menolak kebajikan rakyat? Ketahuilah bahawa dengan wang pinjaman PTPTN yang berbaki kecil itulah  digunakan oleh para pelajar yang tidak berkemampuan  untuk perbelanjaan makan minum dan buku-buku yang tidak mencukupi.

Apalah salahnya memberi biasiswa kepada semua pelajar  bumiputera IPTA dengan beberapa syarat sebagai dorongan motivasi kerana kejayaan mereka mengangkat maruah agama dan bangsa. Pada mulanya ramai antara kita tidak percaya akan keluhan para pelajar di IPT sekarang dan menuduh mereka tidak mahu berdikari.

Tetapi apabila penulis sendiri  meneliti bayaran-bayaran caj yang dikenakan oleh lPT sekarang barulah penulis  akur akan penderitaan mereka. Harapan mereka  walau tanpa biasiswa pun, paling kurang jika bayaran asrama dihapuskan atau diminimumkan  cajnya sudah memadai. Ketahuilah  anak-anak bumiputera bakal dikelilingi beban hutang dan tekanan hidup pada masa mendatang. Bahkan mereka juga menghadapi pelbagai cabaran kehidupan era ICT ini sama ada yang terpaksa diterima atau ditolak.

lnilah salah satu bahagian episod kehidupan yang tidak pernah pun disentuh dalam PRK! ltu belum lagi masalah-masalah keruntuhan akhlak anak-anak remaja Melayu-lslam .Apakah ini kerana para pemimpin kini  terlalu banyak politiking?

Hubaya hubaya hubaya...pilihan raya kecil seringkali berlaku.Apakah ikhtibar menjadi peringatan kepada kita? Sebenarnya banyak masalah besar lagi di hadapan kehidupan kita!



Tiada ulasan: