Salam Perjuangan

19 April 2011

WAKIL RAKYAT SILA BELAJAR LAGI

MENTERI  Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menyaran supaya lebih ramai wakil rakyat melanjutkan pelajaran hingga ke pasca siswazah supaya dapat memainkan peranan lebih berkesan kepada rakyat.Beliau berkata, ia sekaligus dapat memberi teladan yang baik kepada rakyat untuk membudayakan ilmu sepanjang hayat tanpa mengira usia di samping ia dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran wakil rakyat dalam karier masing-masing.

"Tetapi tidak semestinya semua wakil rakyat mesti melalui benda yang sama (melanjutkan pelajaran). Kalau ada di kalangan mereka yang ingin meningkatkan ilmu, kita mengalu-alukan kerana ia selari dengan hasrat kerajaan untuk menjadikan Malaysia sebagai negara berasaskan pengetahuan dan inovasi,” katanya.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas melancarkan Program Khas Pasca Siswazah untuk Ahli Parlimen yang dikendalikan Universiti Utara Malaysia (UUM).Beliau turut menyerahkan surat tawaran melanjutkan pengajian di peringkat Sarjana dan Doktor Falsafah (PhD) kepada Ahli-ahli Parlimen.(sumber: Bernama, 18/4/11)

TB mengalu-alukan sesiapa jua melanjutkan pelajaran ke peringkat pascasiswazah termasuk pengarah-pengarah di Bahagian Politeknik dan Kolej Komuniti di KPTM yang baru hanya setakat memiliki ijazah pertama sahaja. Usahlah pangkat dan gred dijaja ke sana ke mari untuk diukur sebagai lambang kemajuan. Begitu juga kepada wakil-wakil rakyat terkini. Zaman wakil rakyat hanya setakat memiliki LCE/SRP/PMR dan MCE/SPM telah lama berakhir.Sewajarnya kini kelayakan minimum ada ijazah pertama. Kerana apa? llmu itu dapat menjaga diri  (jika gagal itu kesilapan empunya diri bukan salah ilmu). Kita tidak mahu seperti pada masa-masa lalu lantaran kerana berasa konflik rendah diri tidak berilmu maka bagi menutup kelemahan diri maka wang ringgit dan harta digunakan untuk menutupi kelemahan diri. Natijahnya berlakulah rasuah, gelap kuasa, dan menyalahgunakan harta awam.Walau bagaimanapun situasi sekarang  banyak disebabkan faktor-faktor kebendaan, tamak haloba dan perebutan kuasa.
Sekiranya wakil-wakil rakyat diberi peluang melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi lagi janganlah pula cuba mencari jalan pintas dengan kabel dan tipu daya.Berlakulah jujur kepada dunia ilmu!

Tiada ulasan: