Salam Perjuangan

14 April 2011

PUTRAJAYA, JENAYAH BERMAHARAJALELA: JANGAN IKUT ALA BARAT

SAYA ingin meluahkan kekecewaan penduduk di Putrajaya kerana sejak akhir-akhir ini banyak berlaku kegiatan jenayah seperti kecurian kereta, pecah rumah, kecurian harta benda awam dan sebagainya.

Apabila penduduk hendak membuat pagar, mereka diancam dengan saman oleh Perbadanan Putrajaya, iaitu pihak berkuasa tempatan di sini.
Tetapi apabila rumah dipecah dan dimasuki pencuri dan penjenayah, adakah mereka mahu bertanggungjawab? Kamera litar tertutup (CCTV) di kawasan berhampiran pula tidak dapat merakam gambar jelas apabila di ‘zoom’ ke jarak dekat. Yang peliknya juga, ada kamera CCTV hanya dihadapkan ke satu arah saja sama ada ke utara atau selatan.

Adakah ini tadbir urus bandar yang cekap dan berkesan? Pihak polis juga meminta mana-mana penduduk yang belum memasang besi jeriji di rumah supaya melakukannya segera, manakala yang menggunakan jeriji besi biasa diminta menukarkannya ke jeriji lebih padu sementara rumah perlu sentiasa dimangga.

Kadang-kadang berlaku antara dua hingga empat kecurian kereta dalam sehari di Putrajaya. Saya juga pernah kehilangan kereta di kawasan Putrajaya Central, berhampiran Balai Polis Putrajaya di Presint 7.

Apabila disiasat, pihak polis dimaklumkan bahawa kamera CCTV yang terdapat di kawasan sekitarnya hanya menghadap ke arah Balai bomba Putrajaya. Kamera jenis apa yang dipasang oleh Perbadanan Putrajaya ini?
Sekiranya perkara ini berterusan dan tidak ditangani dengan berkesan, dikhuatiri Putrajaya hanya layak berstatus kampung dan hanya indah khabar dari rupa.

Persoalannya di manakah perginya tadbir urus Perbadanan Putrajaya yang cekap dan berkesan yang hanya menguruskan bandar Putrajaya semata-mata?

Tindakan awal yang harus dibuat oleh perbadanan ialah membuat lebih kerap rondaan di kawasan letak kereta dan motosikal, memasang kamera CCTV yang baik dan jelas dan boleh berfungsi 360 darjah dan 24 jam, mengawal semua pintu keluar/masuk ke Putrajaya serta bekerjasama dengan polis agar kawalan keselamatan terutama di kawasan panas dititikberatkan.

Jika ini tidak dilaksanakan, jangan menghalang atau menyalahkan penduduk apabila mereka memasang pagar tinggi dan mengadakan pondok kawalan keselamatan sendiri untuk mengawal kawasan rumah mereka.(sumber:Penduduk Perihatin,UM 14/4/11)

TB tidak setuju jika keselamatan penduduk di Putrajaya dipandang remeh semata-mata mahu mengekalkan konsep perumahan ala barat. Sedangkan penduduk di kampung kini yang tidak berpagar pun kian diancam bahaya lantaran pendatang-pendatang asing;baik dengan izin atau tanpa izin/haram mula menjelajah ke kampung-kampung dan desa mengutip derma, menjual karpet, menjual barangan aneka keperluan harian dan sebagainya.Begitu juga senario yang berlaku di kawasan perumahan elit Putrajaya kini. Baik di sebelah kiri atau kanan, utara atau selatan, Putrajaya masih terus dalam pembinaan dan pembangunan. Justeru tidak secara langsung ramai pendatang-pendatang asing yang bekerja sebagai buruh di sektor pembinaan dan pembangunan yang kita tidak pasti watak dan perwatakan,akhlak dan rekod peribadi mereka. lni bukan tuduhan tetapi sikap perihatin dan waspada harus ada pada setiap warganya. Begitu juga penduduk dan remaja tempatan yang terbabit dalam penagihan dadah dan vandalisme mungkin tidak terkecuali agar kita turut berwaspada. ldea berpagar adalah baik.Namun pemantauan pihak PDRM dan juga imigresen setiap masa adalah wajar. Peranan Rukun Tetangga dan persatuan penduduk setempat wajar digerakkan tanpa bermusim. Masjid-masjid dan surau juga sentiasa lakukan solat hajat bukan hanya setakat hari-hari tertentu sahaja.Semoga Putrajaya terus kekal hijau,nyaman,bersih,selamat dan sejahtera.

Tiada ulasan: