Salam Perjuangan

25 April 2011

SARAWAK BUKAN UNTUK ETNIK CINA SAHAJA!

SYABAS penduduk Sarawak kerana memberi semula mandat kepada kerajaan Barisan Nasional (BN) mentadbir negeri itu.Awang Selamat kolumnis Utusan Malaysia  berharap kerajaan baru Sarawak dapat mengembalikan semula kepercayaan itu kepada rakyatnya dengan bersungguh- sungguh.Penduduk Sarawak masih mengharapkan banyak bantuan daripada kerajaan, terutamanya kaum Bumiputera yang cukup taat kepadanya.Sudah sampai masanya kerajaan Sarawak memberi perhatian sepenuhnya kepada pembangunan di kawasan-kawasan yang menyokongnya.

Perkukuhkan pusat-pusat pentadbiran di luar-luar bandar bagi memastikan pembangunan di situ diperhebatkan.
Lantiklah barisan Kabinet yang terdiri daripada kepemimpinan baru yang mantap dan berhati rakyat.
Jika di sepanjang kempen pilihan raya, para calon berhempas- pulas turun ke bawah ‘menyembah’ memohon ihsan rakyat memberi undi, maka pastikan barisan kepimpinan baru ini tidak mengabaikan mereka.

Bawalah masuk banyak pelaburan, supaya peluang pekerjaan dapat diwujudkan untuk rakyat Sarawak.
Perhebatkan pembinaan prasarana rakyat seperti bekalan elektrik, jalan raya dan air di semua kawasan kaum Bumiputera yang masih ketinggalan. Binalah rangkaian jalan sehingga ke kampung terpencil sekali pun.
Ingat, kaum Bumiputeralah yang memberi sokongan padu sehingga Sarawak dapat ditadbir semula oleh BN.
Pulangkanlah semula rasa terima kasih itu kepada mereka.(sumber UM, 18/4/11)

TB yang pernah menjelajah hampir keseluruhan negeri Sarawak pada penghujung tahun 2010 dengan jalan darat,sungai dan udara, terus terang mengakui penduduk bumiputera Sarawak rata-ratanya banyak dihimpit kemiskinan.Tidak dinafikan Sarawak yang kaya dengan hasil hutan seperti balak 'diratah lahap' oleh cukong dan para juak-juaknya serta ahlui-ahli politik yang bersekongkol untuk kepentingan tembolok perut masing-masing.

Kita tidak mahu 'yang kaya makin kaya, yang miskin terus dihimpit derita'. Bayangkan nasib anak-anak peribumi di pedalaman yang terpaksa berkaki ayam,berlumpur dan bermudik dengan sampan ke sekolah. Bukan aneh, kedapatan kemudahan asas seperti air,elektrik dan sekolah masih di tahap daif dan membuatkan air mata TB berderai jatuh membasahi pipi. Kita juga tidak mahu Sarawak hanya dinikmati oleh penduduk-penduduk bandar seperti Kucing (Kuching?), Miri,Sibu dan Bintulu yang rata-ratanya majoriti kaum Cina. Bersatulah wahai peribumi Sarawak!

Tiada ulasan: