Salam Perjuangan

07 April 2012

SULTAN MOSQUE SINGAPORE





Masjid Sultan, Kampung Gelam, Singapura



Masjid Sultan ialah sebuah masjid di Singapura dan terletak di kawasan Kampung Gelam. Ia merupakan sebuah masjid yang terpenting di negara itu.
Apabila Singapura diserahkan kepada British pada 1819, penguasa pulau tersebut,Temenggong Abdul Rahman dan Sultan Hussain Shah dari Johor, mendapat pampasan wang dari British untuk membolehkan mereka memerintah Singapura. Mereka juga diberi gaji tahunan dan juga hak untuk medirikan tempat tinggal di Kampung Gelam.
Kawasan di sekeliling Kampung Glam telah diperuntukkan oleh British untuk orangMelayu dan mereka yang beragama Islam. Di sini, Sultan Hussain telah membina istana beliau dan telah membawa kaum kerabatnya dari Kepulauan Riau untuk mendiaminya. Para pengikut Sultan dan Temenggong, yang kebanyakan berasal dari Riau, Melaka dan Sumatera, juga dibawa untuk tinggal di sana.
Sultan Hussain mempunyai hasrat untuk membina sebuah masjid yang setaraf dengan statusnya. Beliau membina sebuah masjid di sebelah istananya dari 1824ke 1826 dan mendapat dana dari Kompeni Hindia Timur Inggeris. Masjid yang asal merupakan sebuah bangunan berbumbung piramid berbaris dua dan merupakan seni bina yang lumrah pada masa itu.
Masjid ini pada mulanya ditadbir oleh cucu Sultan, iaitu Alauddin Shah hingga 1879. Pada 1914, kerajaan tempatan telah memanjangkan jangka masa sewa untuk tanah yang didiami masjid tersebut ke 999 tahun. Sebuah lembaga pemegang amanah didirikan untuk menjaga hal ehwal masjid.
Singapura, pada awal 1900-an  telah menjadi pusat perdagangan Islam dan telah menarik ramai pedagang untuk bermastautin di Kampong Gelam. Oleh kerana masjid ini tidak dapat menampung bilangan jemaah Islam yang meningkat dan juga telah menjadi usang, lembaga pemegang amanah Masjid Sultan memutuskan untuk membina sebuah bangunan masjid yang lebih besar pada 1924.
Arkitek Denis Santry dari firma Swan and Maclaren yang dilantik untuk kerja pembinaan ini, telah dalam perancangan senibinanya, mengambil idea dari masjid-masjid ala Indo-Arab serta menggabungkan bentuk menara dan birai. Pembinaan masjid ini memakan masa empat tahun dan siap pada tahun 1928.
Reka bentuk Masjid Sultan tidak berubah sejak ia dibina semula pada 1924, dengan hanya proses pembaikan dijalankan kepada dewan utama pada tahun 1960-an dan juga pembinaan sebuah bangunan tambahan pada 1993. Masjid ini telah diisytiharkan oleh kerajaan Singapura sebagai sebuah monumen kebangsaan pada 14 Mac 1975.
Kini, Masjid Sultan milik Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS).(sumber:wikipedia.org/wiki/Masjid_Sultan)




Ruang dalam Masjid Sultan Singapura

TB Sedang Berwuduk di Masjid Sultan Singapura



Tiada ulasan: