Salam Perjuangan

18 April 2012

PENGUAT KUASA FARMASI KEMENTERIAN KESIHATAN KERAP PANTAU DAN BERTINDAK...

Bahagian Penguat Kuasa Farmasi, Kementerian Kesihatan baru-baru ini merampas sebanyak 170,000 peket minuman pelangsing keluaran sebuah syarikat kosmetik terkenal bernilai RM500,000 dipercayai mempunyai racun berjadual yang diharamkan.

Pengarah Penguat Kuasa Farmasi kementerian itu, Mohd. Hatta Ahmad berkata, berdasarkan aduan daripada orang awam, pihaknya telah menjalankan siasatan dan kajian terhadap produk minuman tersebut sebelum ini.

"Hasilnya, minuman pelangsing tersebut disahkan mempunyai sibutramine iaitu sejenis racun yang merbahaya dan telah diharamkan penggunaannya di seluruh dunia.

"Berikutan itu, Bahagian Penguat Kuasa Farmasi hari ini bertindak menyerbu sebanyak 27 premis serentak di seluruh negara termasuk kilang dan ibu pejabat syarikat itu di Jalan Tuanku Abdul Rahman dan merampas 170,000 peket minuman berkenaan yang mempunyai dua perisa," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Justeru Awang Selamat dalam Bisik-Bisik UM (17.4.12) cukup bimbang dengan kegiatan syarikat-syarikat kosmetik tempatan yang tumbuh bak cendawan. Yang lebih membimbangkan bukan jumlah kemunculannya, tapi produk yang diperkenalkan.
Rata-rata syarikat itu memperagakan produk untuk kelihatan cantik, ramping, serta yang berkaitan dengan tenaga batin seksualiti.

Kesemua produk itu memerlukan pengguna mengambilnya secara oral atau disapu di bahagian muka dan anggota badan.Kemunculan tiba-tiba syarikat-syrikat sebegini, dengan mempromosikan makmal-makmal kimia mereka harus diteliti olah pihak berkuasa.

Awang sering mendengar iklan-iklan yang disampaikan mengenai keajaiban produk mereka.
Mereka mendakwa produk masing-masing berupaya menyembuhkan penyakit-penyakit kronik dan sebagainya.

Persoalannya benarkah syarikat-syarikat ini menghasilkan sendiri produk mereka? Adakah ia membabitkan penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang memakan masa serta kos yang tinggi?
Tapi sebaliknya, benarkah juga dakwaan yang mengatakan mereka hanya mengeluarkan produk yang bahannya diimport dari negara-negara tertentu dan ia hanya dibungkus di sini sahaja. Jika benar, adakah bahan-bahan itu terjamin selamat?

Itulah yang terjadi , apabila Bahagian Penguat Kuasa Farmasi merampas 170,000 peket minuman pelangsing keluaran sebuah syarikat kosmetik terkenal dipercayai mengandungi racun berjadual.
Minuman pelangsing tersebut disahkan mempunyai sibutramine iaitu sejenis racun yang merbahaya dan telah diharamkan penggunaannya di seluruh dunia.(disesuaikan daripada UM,17.4.12)

TB: Sangat berharap agar pihak Penguat Kuasa Farmasi Kementerian Kesihatan Malaysia terus memaklumkan dan mengumumkan nama produk yang dirampaskan dan diharamkan penjualannya serta nama syarakita yang mengeluarkannya kepada umum sebaik rampasan dilakukan. lni mengelakkan agar tidak timbul teka-teki dan spekulatif orang awam yang boleh menimbulkan fitnah,a ndaian,ramalan dan sebagainya. Bahkan teruskan serbuan dan rampasan sekiranya ada produk yang tidak mematuhi piawai. Adakah produk yang tidak berlabel MAL dianggap merbahaya? (TB)

Tiada ulasan: