Salam Perjuangan

14 April 2012

DONG ZONG JANGAN BIKIN MALU NANTI KENA "TIYAU"....


DONG ZONG nampaknya ingin menjadikan pendidikan Cina di Malaysia sebagai peras ugut politik. Ia cuba mengambil kesempatan Pilihan Raya Umum ke-13 sebagai agenda menekan Kementerian Pelajaran, melakukan provokasi kepada orang-orang Cina supaya memperjuangkan isu-isu melampau.

Ia jelas sekali perkauman dan tidak sensitif dengan perasaan kaum lain dan tidak faham dengan Dasar Pendidikan Negara apalagi semangat Perlembagaan Malaysia. Kalau isunya bersifat administratif penulis percaya boleh diatasi dengan perbincangan.

Kalau ia sengaja dibangkitkan dengan maksud yang seiring dengan dasar politik pembangkang Dong Zong sudah tidak rasional lagi. Menteri Pelajaran telah sekian kali menegaskan bahawa kerajaan tidak berhasrat menukar status Sekolah Jenis Kebangsaan (SJK) Cina dan Tamil seperti yang dibimbangkan oleh setengah pihak atau didesak oleh banyak pihak mengenai sekolah satu aliran.(sumber: UM,14/4/12)

TB: Bukan sekali dua masyarakat menuding jelek DONG ZONG yang TB pun tidak pasti apakah pertubuhan ini berdaftar atau tidak. Heboh juga dalam blog-blog yang mendedahkan Presiden Dong Zong yang kononnya 'membeli' ijazah kedoktorannya dan dari mana asal usul persekolahannya, TB pun tidak pasti. Nampak sangat Dong Zong ini setiap kali muncul seolah-olah menangguk di air keruh dan berjuang atas nama chauvinisme atau perkauman yang sempit. Dalam dunia tanpa sempadan ini, Dong Zong patut terima realiti. Jika mengiktiraf SATU MALAYSIA biarlah perjuangan itu atas nama Satu Malaysia; termasuklah satu bahasa 'Bahasa Malaysia', satu dasar pendidikan 'Dasar Pendidikan Malaysia' dan satu bangsa ' bangsa Malaysia'. lni bermakna bukan yang bersifat kecinaan. Jika mahu kecinaan; semuanya ada di negara CHINA. Bahkan di Singapura pun tidak ada lagi yang bersifat kecinaan! (TB)


Tiada ulasan: