Salam Perjuangan

18 April 2012

LEMBAGA PENAPIS FILEM MALAYSIA: BERTANGGUNGJAWABLAH !


ALLIED Coordinating Committee of Islamic NGO's (ACCIN) yang dianggotai oleh NGO Islam membantah tindakan TV3 menyiarkan adegan bogel terlampau yang menampakkan kemaluan pelakon Emile Hirsch dalam rancangan Kids Movie Magic (Into The Wild).

Filem Into The Wild itu ditayangkan oleh TV3 pada hari Sabtu, 24 Mac lalu, pada 11.30 pagi hingga 2 petang. ACCIN kesal dengan tayangan adegan bogel tersebut yang jelas tidak menghormati kedudukan Islam sebagai agama Persekutuan, agama rasmi negeri-negeri serta agama-agama lain.

ACCIN kesal dengan kegagalan Lembaga Penapisan Filem (LPF) menapis adegan ini dan filem lain dari dalam dan luar negara. LPF sewajarnya sensitif terhadap kandungan filem untuk tontonan kanak-kanak. Kelemahan LPF akan memberi kesan negatif kepada usaha menangani gejala sosial yang merosakkan masyarakat seperti gerakan LGBT (Lesbian, Gay, Biseksual dan Transgender) yang ingin menghalalkan zina dan adegan seks terlampau di layar filem dan TV.
Hak orang Islam dalam "Cairo Declaration on Human Rights in Islam" (CDHRI) harus diberi perhatian sewajarnya semua pihak.

CDHRI Perkara 17 (a) menyebut "Setiap orang berhak hidup dalam persekitaran bersih, jauh dari kelakuan buruk dan moral keji, persekitaran yang mendorong pembangunan dirinya dan menjadi tugas negara dan masyarakat pada amnya menyediakan hak itu".

Akhirnya, menyedari adegan itu adalah sebahagian manifestasi keruntuhan moral Barat yang wajar disekat siarannya, ACCIN berharap kerajaan, LPF, TV3 dan semua stesen penyiaran dapat mengambil pengajaran bagi memastikan perkara sama tidak berulang.(sumber: Datuk Zainal Abidin bin Abdul Kadir Pengerusi ACCIN)

Tiada ulasan: