Salam Perjuangan

27 April 2012

MASJID BANGI LAMA DAN KUIL HINDU BANGI LAMA

MASJID BANGI LAMA dalam daerah Hulu Langat Kajang antara masjid tradisional yang telah dibina seawal sejak zaman kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu dahulu. Namun kawasan yang majoritinya lslam iaitu kira-kira 60 peratus lslam termasuk salah seorang pemastautinnya tokoh pendakwah terkenal, Datuk Ustaz Haji Daud Che Ngah kini hanya mampu memiliki masjid lama yang agak daif dan uzur. lmpian untuk membina sebuah masjid baru selaras dengan perkembangan dan pembangunan persekitaran bagaikan penantian sang pungguk yang rindukan bulan di awan.TB rasa ADUN Bangi Dr Shafie Abu Bakar yang mewakili PAS tentu arif dan peka mengenai masjid ini. Walau bagaimanapun tambahan ruang untuk menampung jumlah jemaah yang kian melimpah-ruah telah dilakukan pada tahun 2011.

Namun apa yang menghairankan dan menjadi perhatian mereka yang lalu-lalang di Pekan Bangi ini ialah tersergam besar anggun dengan pelbagai aksesori kuil hindu di persimpangan jalan yang bagaikan menjadi mercu tanda pula di Pekan Bangi Lama ini. TB dan masyarakat lslam tidaklah mahu mempersoalkan 'kehebatan' kuil hindu ini. Lantaran TB pun faham sebagai rakyat Malaysia dan mengamalkan kebebasan beragama sebagaimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan, penganut Hindu berstatuskan warganegara Malaysia ini berhak mendapat hak mereka. Tetapi yang mahu TB perkatakan ialah penganut Hindu yang hanya sekitar 20 peratus di kawasan Pekan Bangi dan persekitarannya lebih beruntung dan bernasib baik jika dibandingkan bangunan masjid Pekan Bangi yang didiami lebih 60% penduduk lslam

Apapun keadilan, biarlah kena pada tempatnya. Janganlah kejanggalan ketara dipandang mata. Masjid tersisih jauh dan daif amat memalukan umat lslam. Di manakah maruahmu wahai rakan saudaraku lslam semua?
Di manakah para pemimpin masyarakat Bangi Lama; tidak kira apa jua parti yang sanggup menutup mata atau memandang sebelah mata maruah agama mereka? Di manakah kalian?

Tiada ulasan: