Salam Perjuangan

07 April 2012

LEMBAGA PENAPIS FILEM , DEWAN BAHASA & PUSTAKA TEMPAT MENGADU?

TB menerima rungutan daripada para pembaca budiman, sejak akhir-akhir ini kedapatan pihak pengedar filem dan pawagam yang menayangkan filem-filem terbaru di pawagam yang tidak disertakan sarikata dalam Bahasa Melayu, bahasa kebangsaan, bahasa Malaysia negara kita. Setahu TB, salah satu syarat wajib sesebuah filem asing yang mahu ditayangkan kepada umum di pawagam, selain melalui proses penapisan, wajiblah disertakan sarikata dalam BM. Apakah syarat wajib ini sudah berubah atau ada kelonggaran kini?

Dalam suatu tinjauan TB, memang benar TB pernah alami sebuah filem Hindi yang pernah ditayangkan di sebuah pawagam ternama di Kuala Lumpur tanpa TB sangka tidak mempunyai sarikata BM. lni sesuatu yang melanggar tradisi yang sepatutnya kita sedia maklum.

Seandainya ini berlaku, ini suatu malapetaka dalam usaha memartabatkah BM ada pihak yang memperlekehkan BM walaupun mengadakan sarikata BM banyak menguntungkan pihak pengedar filem.Soalnya, pihak penguat kuasa manakah yang patut bertindak; Lembaga Penapis Filem atau Dewan Bahasa & Pustaka? (TB)

Tiada ulasan: