Salam Perjuangan

12 November 2011

AWAS ANAK GADIS ANDA


SIFAT  tamak dan buta cinta menjadi antara faktor utama wanita Malaysia mudah diperbodohkan oleh sindiket warga Afrika yang menjalankan kegiatan penipuan kiriman bungkusan. Oleh itu, dalam hati tertanya-tanya di manakah silapnya sehingga wanita Malaysia dapat ditipu dengan mudah oleh sindiket berkenaan.

Sebagai seorang ibu yang mempunyai anak perempuan remaja, cerita dan laporan seperti ini amat menggusarkan hati dan perasaan. Saya percaya ramai ibu lain turut peka dan prihatin dengan perkembangan semasa termasuk tentang kehidupan yang melingkari anak- anak remaja mereka terutamanya anak perempuan.
Gambar hiasan

Sebagai ibu bapa sudah tentu mempunyai darjah kebimbangan dan kegusaran yang tinggi kerana anak yang kita tatang seperti "minyak yang penuh" jadi musnah masa depannya kerana permainan sindiket seperti ini.
Kita perlu mengambil langkah proaktif dalam menjaga keselamatan anak-anak gadis kita daripada terjebak dengan penipuan sindiket warga Afrika ini. Antaranya:

* Kukuhkan nilai hidup berkeluarga dengan ibu bapa sepenuh usaha membina kasih sayang dan mengasihi anak secara positif seperti dianjurkan oleh agama.

* Pastikan walaupun sibuk, ibu bapa dapat duduk semeja makan bersama, berbincang dan mendengar cerita dan rintihan hati anak-anak dan juga memberi dorongan dan sokongan kepada perkembangan mental dan fizikal.
Anak-anak akan rasa dikasihi dan dihargai. Dengan ini, mereka tidak akan mencari 'kasih sayang' di luar yang dicurahkan oleh sindiket-sindiket seperti ini yang sudah tentunya melihat kelemahan anak remaja perempuan dalam mencari kasih sayang dan perhatian.

* Ajaklah anak-anak solat berjemaah. Bermuzakarahlah dengan anak-anak serta memberi tazkirah dengan tunjuk ajar dan nasihat panduan hidup yang dibenarkan agama. Anak-anak merasa diri mereka diperhatikan, dijaga dan disokong kuat oleh ibu bapa dan kaum keluarga mereka. Ini akan menjadikan anak-anak khususnya, anak perempuan, kukuh jati diri dan keyakinan untuk berhadapan dengan anasir-anasir luar yang datang untuk memperdayakan mereka.
* Ibu bapa juga perlu berusaha sedaya upaya memastikan keselamatan diri anak gadis mereka. Ketika pergi dan pulang dari sekolah, pastikan ada yang mengambil dan menghantar. Kalau ada masa ibu atau bapa sendiri yang menghantar dan mengambil mereka dari sekolah atau jika mereka mahu keluar membeli-belah dan sebagainya, jika tidak berupaya dari segi masa, pastikan hanya mereka yang dipercayai sahaja yang menjalankan tugas untuk menghantar mengambil anak dari sekolah dan sebagainya.

* Pastikan kawan anak-anak gadis adalah terdiri daripada mereka yang mempunyai status moral yang baik dan mempunyai contoh teladan untuk dilihat dan dicontohi oleh mereka.

* Jangan sesekali menyerahkan tugasan menjaga anak kepada orang lain dan hanya memastikan mereka cukup duit dan makan pakai malah dilimpahi kemewahan dan sebagainya kerana santapan rohani anak juga perlu diberi perhatian serius agar mereka dapat menilai baik buruk dan menjaga moral dan keperibadian mereka serta maruah keluarga.
Biarlah ibu bapa menangis dahulu dalam bersusah payah menjaga anak-anak sewaktu kecil hingga dewasa agar menjadi manusia berguna daripada bersikap bersenang-senang ketika ini dengan melepaskan tanggungjawab kepada pembantu rumah, sekolah dan masyarakat. Kita tidak mahu air mata kita tumpah di kemudian hari apabila melihat anak gadis kita diperangkap warga asing dan berada dalam penjara di luar negara! (sumber: UM, 10/11/11)

Tiada ulasan: