Salam Perjuangan

16 Januari 2011

INTERLOK: DIALOG KPM - MIC LAYAKKAH MEREKA?

Kementerian Pelajaran Malaysia akan mengadakan pertemuan dengan wakil MIC minggu depan bagi membincangkan beberapa isu berbangkit yang terkandung dalam novelInterlok, kata Ketua Pengarah Pelajaran, Datuk Abd. Ghafar Mahmud.
Beliau berkata, sebelum ini MIC mencadangkan sebuah panel yang terdiri daripada lima orang untuk mengadakan perbincangan dengan Kementerian Pelajaran bagi menamatkan isu sensitif yang dibangkitkan dalam novel tersebut.

Katanya, wakil MIC terdiri daripada Presiden Hindu Sangam, R. S. Mohan Shan; bekas Ketua Jabatan Pengajian India, Universiti Malaya (UM), Dr. S. Singaravelu; Ketua Jabatan Pengajian India UM, Prof. Madya Dr. S. Kumaran; Pengerusi Biro Pendidikan MIC, Datuk Dr. T. Marimuthu dan bekas pegawai di Kementerian Pelajaran, G. Krishnabagwan.

"Kita berharap dialog tersebut akan berjalan tanpa sebarang masalah dan mencapai keputusan yang memuaskan hati kedua-dua belah pihak.
"Sebarang cadangan pada dialog itu akan diambil kira dalam menentukan penggunaan novel tersebut sebagai buku teks subjek Sastera Bahasa Malaysia tingkatan lima sekolah menengah," katanya ketika ditemui di sini hari ini(baca penuh,UM 16 Januari,2011)

TB hairan mengapakah ada pembabitan parti politik dalam isu novel lnterlok ini? Apakah pandangan wakil MIC akan melihat interlok dari perspektif dan kepentingan politik? Jika isu lntertok dibabitkan MIC mengapakah UMNO ke PAS ke PKR ke tidak menghantarkan wakilnya? Apakah cara begini akan menyebabkan KPM berada dalam situasi senget sebelah?Sementelahan pula siapakah wakil KPM yang dikira berwibawa? Kita sedia maklum sebagai pegawai yang mewakili KPM kelak tentulah suara dan hujah yang diperkatakan tidak bebas dan berdasarkan skrip dan kehendak pihak atasan.Justeru bukan mustahil kelak pegawai-pegawai KPM akan berasa serba salah jika tidak mempunyai pendirian dan daya keintelektualan yang kukuh.Apatah lagi andainya yang mewakili MIC tidak pun atau membaca sekerat jalan novel tersebut.Oleh itu TB terlebih dahulu mahu menilai daya sensitiviti seni dan sastera nama-nama yang dibariskan mewakili MIC tersebut.Yang penting, sudah habis bacakah?Jika tidak membaca, buang masa bahkan tidak mustahil perbincangan tersebut akan lebih ke arah kejahilan kerana situasi emosional dan prejudis akan menuju ke arah kebuntuan!

Tiada ulasan: