Salam Perjuangan

22 Januari 2011

ANTARA YANG SUDAH LAMA MATI,BARU MATI & BELUM MATI

GENDANG pilihan raya kecil pun mula dipalu di DUN Tenang,Labis Johor kerana ADUN yang mewakilinya penggal lalu telah beberapa minggu lalu telah meninggal dunia.Kemudian yang terbaru (dikebumikan pada Jumaat,21 Januari 2011) ADUN Merlimau ,Melaka yang baru meninggal dunia maka DUN Merlimau bakal menghadapi PRK juga. Dan yang paling terbaru apabila Speaker DUN Selangor mengumumkan kerusi DUN Pelabuhan Klang,Selangor kosong juga dan suatu PRK akan diadakan.Kekosongan kali ini bukan kerana ADUN yang lama telah meninggal dunia tetapi kerana dikatakan ADUN Pelabuhan Klang telah meninggalkan atau tidak hadir ke persidangan DUN beberapa kali.lni menyebabkan dengan kuasa Speaker DUN mengistiharkan kerusi Pelabuhan Klang juga kosong. Begitulah politik!

Begitulah juga senario politik.Kita akan menyaksikan beberapa peruntukan dan bajet pembangunan mengejut akan mencurah-curah datang; terutamanya fenomena mahu menambat hati pengundi-pengundi bukan Melayu,pengundi-pengundi atas pagar dan pengundi-pengundi yang pandai main silap mata.Ekoran itu, dum-dum-dam macam-macam janji ditaburkan,macam-macam projek diberikan kepada sekolah-sekolah jenis kebangsaan.Alahai hinggakan dilaporkan ada janji mahu mengistiharkan cuti umum thaipusam sekiranya BN dapat merampas negeri Kedah semula. Masya-Allah, besarnya janji yang boleh memudaratkan diri kembali.

Dalam sibuk-sibuk projek ditaburkan dan tender-tender mula dirangka, pernahkah para pemimpin Melayu memikirkan sejenak betapa anak-anak Melayu yang di menara ganding terpaksa mengikat perut kerana wang pinjaman PTPTN terpaksa ditolak dengan bayaran yuran dan sewa asrama IPT yang mahal sekarang maka lebihan yang kecil  itulah digunakan untuk perbelanjaan makan minum dan buku-buku.Mengapa biasiswa tidak diberikan kepada anak-anak Melayu dan bumiputera? Apalah maknanya hak keistimewaan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan? Takutkah? Pada mulanya TB tidak percaya akan keluhan para pelajar di IPT sekarang kerana TB juga pernah belajar di IPT dan banyak berdikari.Tetapi apabila TB meneliti bayaran-bayaran caj yang dikenakan oleh lPT sekarang barulah TB akur akan penderitaan mereka.Sudahlah anak-anak Melayu bakal dikelilingi beban hutang dan tekanan-tekanan hidup gara-gara kesan-kesan dasar penswastaan,mereka juga menghadapi pelbagai cabaran kehidupan era ICT ini sama ada yang terpaksa diterima atau ditolak.lnilah salah satu bahagian episod kehidupan yang tidak pernah pun disentuh dalam PRK! ltu belum lagi masalah-masalah keruntuhan anak-anak remaja Melayu-lslam akibatkan pemimpin sekarang terlalu banyak politiking!

Hubaya hubaya hubaya...pilihan raya kecil....banyak masalah besar lagi di hadapan kehidupan kita!

Tiada ulasan: