Salam Perjuangan

27 Ogos 2010

WANITA BUKAN ISLAM DALAM DEWAN SOLAT: JANGAN MEMALUKAN UMAT ISLAM

Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) akan mengambil tindakan tegas terhadap Jawatankuasa Surau Al-Huda, Kajang Sentral sekiranya didapati benar mengundang ahli politik daripada kalangan bukan Islam untuk mengadakan majlis serta menyampaikan ceramah dalam dewan solat surau berkenaan, 22 Ogos lalu.

Pengarahnya, Datuk Mohammed Khusrin Munawi berkata, amaran itu diberikan kerana tindakan membenarkan orang bukan Islam sama ada ahli politik dan sebagainya memasuki ruang solat adalah tidak dibenarkan sama sekali dan menyalahi dari segi hukum.

Ia kerana katanya, orang bukan Islam tidak dibenarkan memasuki dalam masjid dan surau apatah lagi di ruang solat utama kerana mereka dikategorikan seperti wanita yang didatangi haid.

“Orang bukan Islam adalah dilarang memasuki ruang solat kerana mereka ini dalam berkeadaan hadas besar apatah lagi berada di bahagian imam dan menyampaikan ucapan kepada umat Islam di dalamnya.

“Oleh itu, kita akan mendapatkan laporan dan penjelasan daripada nazir serta jawatankuasa surau berkenaan mengenai perkara ini. Jika dakwaan ini benar, kita akan memaklumkan kepada pihak Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) dan tindakan tegas akan diambil,” (baca penuh dalam UM,27 0gos 2010).


TB: TIDAK kira apa jua parti politik, tidak kira sesiapa jua; kesilapan boleh dilakukan oleh sesiapa. Selagi kita bernama manusia, hamba-Nya yang serba lemah dan kekurangan maka tidak dapat tidak ada jua perkara-perkara penting yang terlepas pandang. Apatah lagi jika akal tidak dimanfaatkan sebaik mungkin tetapi emosi menguasai akal. Berdasarkan foto sebenar yang TIUB BOCOR tatapi, sah si pelaku adalah bukan lslam yang sedang berucap di dalam dewan solat saf hadapan kawasan imam . Walaupun TB memahami bahawa politik atau siasah tidak boleh dipisahkan dalam kehidupan lslam lantaran lslam itu addin namun Allah telah menjadikan kehidupan di dunia dan alam semesta ini bersandarkan hukum-hakam dan peraturan yang telah ditetapkan dalam Al-Quran dan Hadis. Hukum tetap hukum. Wanita lslam yang sedang haid dilarang memasuki dewan solat kerana dikhuatiri darah haid akan menitik jatuh. Apabila darah haid menitik jatuh maka larangan sudah bertukar menjadi haram. Sehubungan ini situasi wanita yang berhadas besar sudah jelas larangannya dalam lslam. Apatah lagi wanita bukan lslam@kafir yang sudah jelas dalam keadaan HADAS BESAR, kita sama-sama boleh memikirkannya. Tidak salah menjemput individu bukan lslam bagi menjalinkan perpaduan dan persefahaman. Tetapi apa salahnya dilaksanakan majlis yang baik itu hanya dalam kawasan persekitaran atau di luar dewan solat masjid/surau? Wallahualam.

Tiada ulasan: