Salam Perjuangan

21 Ogos 2010

24 hotel diragui statusnya

KUALA LUMPUR 20 Ogos - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mendapati 24 hotel di Lembah Klang yang mengadakan promosi Bufet Ramadan telah menggunakan bahan yang diragui status halalnya.
Ketua Pengarah Jakim, Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata, jumlah tersebut adalah daripada 34 hotel di Kuala Lumpur, Putrajaya, Selangor, Pahang dan Kedah yang telah dipantau oleh pihaknya sejak 1 Ramadan.

"Daripada jumlah tersebut, hanya dua hotel didapati memiliki sijil halal Jabatan Agama Islam negeri,'' katanya dalam kenyataan akhbar di sini, hari ini.
Wan Mohamad berkata, 24 hotel yang didapati menggunakan bahan tidak halal itu termasuklah One World Hotel First Avenue; Shah's Village Hotel; Prescoot Inn Kajang; Lagenda Cuisine Sdn. Bhd.; Oriental Crystal Kajang dan Eastin Hotel Petaling Jaya di Selangor.
Selain itu, hotel dan restoran di Selangor yang turut didapati tidak menepati status halal ialah Restoran Tupai-Tupai Kampung Sungai Tangkas, Bangi; Bangi Golf Restaurant dan The Saujana Kuala Lumpur, Subang.

Bagi Kuala Lumpur ialah Bistro & Theatre Restaurant di Pusat Pelancongan Malaysia (MTC); Impiana KLCC Hotel & Spa; Hotel Equatorial; Hotel Nikko; Hotel Concorde; Novotel K.L City Center; Cititel Mid Valley; Kanpei Restaurant di Micasa All Suite Hotel dan The Zon All Suites Residences.

Premis lain di Kuala Lumpur ialah The Royale Bintang; R & B Services Berjaya Times Square Hotel; Hilton Kuala Lumpur; Le Meridien dan The Regency Hotel manakala di Putrajaya ialah Putrajaya Shangri-La.
Beliau berkata, antara yang ditemui termasuk penggunaan bahan mentah berasaskan alkohol, bahan ramuan yang diragui, bahan mentah yang tiada pengesahan halal, ayam daripada sumber yang tidak jelas, percampuran di antara bahan mentah halal dan tidak halal di kawasan penerimaan dan stor penyimpanan.

"Ini jelas membuktikan promosi Bufet Ramadan yang ditawarkan tidak menepati Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Perbahasaan 'Halal') 1975,'' katanya. (Baca sepenuhnya di UM 21.08.2010)


TB: Alangkah alpanya kita, alangkah daifnya diri, alangkah malangnya pula jika bersama ahli keluarga menikmati hidangan bangkai, semata-mata mahu menunjukkan status sosial yang tidak kena tempatnya. Apapun JAKIM dan agensi penguatkuasaan serta orang ramai sewajarnya bersikap proaktif dan peka mulai sekarang; bukan semata-mata hanya bergerak cergas hanya dalam Ramadan yang mulia ini. Bayangkan wang halal yang kita dapati daripada rezeki yang halal hasil jerih perih kita tetapi akhirnya masuk ke dalam tubuh dan mengalir dalam darah adalah unsur haram,tidak halal dan menjijikkan. Bersama-sama kita jauhkan dan elakkan.

Tiada ulasan: