Salam Perjuangan

21 Ogos 2010

ISU INI PATUT DIBINCANGKAN DALAM PERHIMPUNAN AGUNG, MUKTAMAR, KONGRES SEBARANG PARTI!

Terima kasih Dato’ Baha Zain kerana info bermakna yang dapat TB kutip begini: “Kalaulah lantai perniagaan di Suria KLCC itu mampu disewa oleh banyak peniaga bumiputera (barangkali sebanyak 40%) , tentulah sangat bermakna bagi kita kerana menara berkembar yang dianggap ikon kemajuan itu, juga menunjukkan kemajuan bumiputera dalam persaingan kewangan dan perdagangan modern negara. Saya masih menyimpan statistik kecil yang lama tentang kedudukan Bumiputera vis-a-vis penduduk asing sebagai gambaran untuk kita menduga bagaimana pula statusnya pada hari ini:

1 PEMILIKAN EKUITI (1998):

i) Bumiputera....................19.4 %
ii) Bukan Bumiputera..................41.1 %
iii) Rakyat Asing...............31.8 %

Jadi lebih daripada 80% ekuiti dimiliki oleh bukan Bumiputera.

2. PROFESIONAL BERDAFTAR (1999):

i) Akauntan..............Bumiputera 15.9 % Bukan Bumiputera (84.1%)
ii) Arkitek.....................................28.9 (71.1)
iii) Doktor..................................... 36.7(63.3)
iv) Doktor Gigi............................. 34.8( 65.2)
v)Doktor Vetriner........................ 42.6( 57.4)
vi) Jurutera................................... 26.5( 73.5)
vii) Juru Ukur................................ 47.8(52.2)
viii) Peguam...................................31.3(68.7)
__________________________
[28.9 %] [ 71.1 %]


KALAU ANGKA-ANGKA INI YANG LEBIH 10 TAHUN DAHULU MASIH TAK BANYAK BERUBAH APA GUNA KITA BERCAKAP TENTANG 1 MALAYSIA.BARANGKALI SUDAH BANYAK PERUBAHAN SEKARANG. POKOKNYA PEMIMPIN-PEMIMPIN MELAYU DALAM KERAJAAN , NGO DAN UMNO HENDAKLAH MELAKUKAN PENYELIDIKAN YANG SAINTIFIK DAN BERDASARKAN ANGKA-ANGKA STATISTIK BARU MELAKUKAN TINDAKAN YANG ADIL BUAT SELURUH RAKYAT PELBAGAI KAUM. BAYANGKAN PADA BEBERAPA WAKTU YANG LALU PEMIMPIN MELAYU BERCAKAP TENTANG SISTEM MERIT . BETAPA BEBALNYA CARA BERFIKIR BAGI MENYELESAIKAN KEADILAN EKONOMI DAN SOSIAL . Mari kita cari statisk terkini….Apa lagi wahai para pemuda, wanita ,ayahanda, para muslim dan muslimah, para pejuang kemanusiaan dan keadilan rakyat dalam apa jua parti…bangkitlah daripada tidur dan mimpi yang panjang.

TB: Tiub Bocor masih ingat semasa Konvensyen Pendidikan (Konpen) yang julung-julung kali diadakan sekitar penghujung 1970-an, panglima-panglima kita seperti Dr Awang Had Salleh (kini Tan Sri Prof Emeritus)dan rakan-rakan dalam Suluh Budiman sering mendedahkan statistik pencapaian pelajar bumiputera dalam bidang professional dan teknikal yang masih merundum jauh ke bawah dan sering dibahas dan diteliti lalu dikemukakan untuk tindakan susulan pihak kerajaan. Suara-suara bersemangat Ainuddin Wahid, Zainal Abidin Wahid, Pak Rashid dan lain-lain lagi masih terngiang-ngiang di cuping TB.Tetapi alangkah ironis,sedih dan pedih jauh ke dalam kalbu jika dalam perhimpunan agung, muktamar atau kongres mana-mana parti yang memperjuangan rakyat bumiputera terpinggir dan masih terkebelakang lebih mengutamakan sikap bercakaran dan perebutan harta karun dengan media kini lebih banyak mengkhayalkan anak-anak Melayu dengan hiburan 24 jam menyebabkan Melayu banyak kemungkinan bumiputera akan berterusan mati kelaparan walaupun berada di dalam kepuk padi.TB sukacita bertanya APAKAH KAJIAN YANG SANG PUTERA DAN SANG PEMUDA BUAT KINI?????????

Tiada ulasan: