Salam Perjuangan

23 Ogos 2010

KITA SEMUA ADA PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB

Manusialah satu-satunya makhluk yang melakukan semua aktiviti yang boleh membangunkan dunia ini. Manusia juga menjadi fokus utama dalam menggerakkan pembangunan dan perubahan.Dengan ini mereka jugalah menjalankan aktiviti yang boleh mencemar dan merosakkan keseimbangan alam ini. Manusia adalah makhluk istimewa di atas muka bumi ini. Keistimewaan mereka bukan sekadar memperoleh ilmu. Malah mereka mampu untuk mengurus dan mentadbir alam ini. Inilah matlamat utama mengapa manusia dijadikan Allah S.W.T sebagaimana firman-Nya:

‘ Dan ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para Malaikat:”Sesugguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi”….. (al-Baqarah (2):30)

Sebenarnya bumi ini telah pun berpenghuni sebelum kehadiran manusia di muka bumi ini. Namun makhluk yang lain sama ada yang terdahulu atau terkemudian, tidak mampu untuk mentadbir dan menguruskan alam ini. Sebagaimana yang dinyatakan dalam ayat di atas, Allah S.W.T kemudiannya memberitahu kepada para malaikat bahawa Allah S.W.T akan menjadikan manusia sebagai khalifah. Tanggungjawab ini diberikan kepada makhluk yang bernama manusia. Justeru sudah pastilah Allah S.W.T membekalkan kepada makhluk ini dengan beberapa potensi supaya ia dapat melaksanakan tugasnya sebagai khalifah (adaptasi daripada Isu-lsu Dalam Ilmu dan Pemikiran,Mohd Yusof 0thman,Ph.D,1998).

TB: Sama-sama kita mendambakan agar setiap manusia khususnya yang berilmu berbakti sesama insan di muka bumi ini bukan semata-mata kerana ganjaran kebendaan.Jika kerana kewangan dan kebendaan semata-mata maka manusia akan hanya mementingkan diri dan akan membiarkan suasana persekitarannya kendatipun persekitarannya penuh dengan kemaksiatan dan kemungkaran.Justeru janganlah ada di antara kita yang berilmu tetapi dianggap manusia yang literate but uneducated atau berkelulusan tinggi tetapi tidak terdidik. Sama-sama kita renungkan. Wallahualam.

Tiada ulasan: