Salam Perjuangan

26 Ogos 2010

ANTARA KUFUR NIKMAT DAN MOHON KEAMPUNAN

Tidak semua manusia diberi ujian yang sama. Setiap daripada kita umat Nabi Muhammad SAW. Mempunyai kekuatan dan keistimewaan tersendiri. Sama ada suka ataupun tidak apa yang ditentukan oleh Allah SWT, itulah yang terbaik untuk hamba-Nya. Tiada kudrat kita sebagai hamba-Nya untuk mempersoalkan setiap apa yang diberikan dan apa yang ditentukan. Jangan sekali-kali menjadi hamba yang kufur nikmat. “Jangan sesekali bertanya kenapa dan mengapa kita diberikan kesusahan ataupun kesenangan melebihi mereka yang lain. Pasti ada hikmah di setiap sesuatu yang diberikan kepada kita itu. Seelok-eloknya lipat gandakan amal ibadah supaya tidak termasuk dalam golongan mereka yang mengingkafi ketentuan Allah SWT.” Jangan jemu meminta diberikan sinar hidayah dan petunjuk ke arah kebaikan kerana telah dijanjikan oleh-Nya. Sesiapa sahaja daripada hamba-Nya yang sering berdoa dan terus berdoa untuk meminta hidayah dan petunjuk, pasti dimakbulkan doa itu walaupun dalam keadaan cepat mahupun lambat. Itu sudah janji-Nya.

TB yakin apabila disematkan ke dalam lubuh hati yang suci murni itu pastinya ketenangan akan menyelubungi diri dan tidak sekali kita menjadi hamba yang kufur nikmat. Doa yang dipohon insya-Allah akan diberikan jalan untuk menuju kebenaran.Justeru bersama-sama kita mohon keampunan daripada Allah S.W.T sempena bulan yang mulia ini:


AMPUNKAN AKU, YA ALLAH YA TUHANKU

Ampunkan aku,ya Allah ya Tuhanku
ketika dahulu aku melupakan- Mu
Betapa jauh hati dan diriku mengingati-Mu
Hingga aku lalai kewujudan-Mu
Sehingga Engkau sentiasa memerhatikan daku,
hamba-Mu


Ampunkan aku ya Allah
Pernah aku mengabaikan-Mu
Mulut terlalu ringan menyalahkan takdir-Mu
Mencemuh kasih sayang-Mu
Sedang Engkau begitu kasih dan sayang
kepadaku

Ampunkan aku ya Rabbi
Ketika dosa aku lakukan
Ketika hatiku lalai dan alpa
Tanpa kusedari telah kulanggar larangan-Mu

Ampunkan aku wahai Yang Maha Pengampun
Kini aku sedar, aku sedang mencari-Mu
Baru aku gagahi hati mencari jalan pulang
kepada-Mu
Kerana tiada tujuan lain hidup ini selain
kerana-Mu
Apakah dapat sekali lagi aku damai di sisi-Mu?
Ampunkan aku Yang Maha Menerima

Ampunkan aku wahai Yang Maha Menguasai
Tidak kuingin lagi keindahan dunia yang
banyak menipuku
Tidak lagi kumahukan perhiasan yang fana
Apa yang aku mahukan kurniakanlah kepadaku
keikhlasan
Untuk aku bertaubat kepada-Mu, memohon ampun

Ampunkan aku wahai Yang Maha Menghidupkan
dan Mematikan
Kini baru kutahu betapa penting cinta
kepada-Mu
Seandainya di akhir nanti Engkau takdirkan aku
menghuni neraka-Mu
Satu permohonanku. agar Engkau izinkan aku
Izinkan aku mengkhabrkan kepada seluruh
ahli neraka
Bahawa aku cinta kepada-Mu…

Tiada ulasan: