Salam Perjuangan

04 Ogos 2010

Pecahkan Sabah Sarawak Jadi 16 Negeri? Agenda Siapa?

Berikut adalah petikan dari artikel MALAYSIAKINI tersebut :
Pemimpin pembangkang Sabah, Jeffrey Gapari Kitingan menggesa kerajaan negeri Sabah dan Sarawak supaya menimbangkan secara serius mewujudkan beberapa negeri baru di kalangan mereka.
Katanya, keluasan kawasan yang besar, kecekapan mentadbir yang lebih baik melalui desentralisasi dan memaksimumkan potensi sebagai alasan untuk berbuat demikian.Ideanya adalah Sabah dibahagikan kepada lima negeri - Tawau, Sandakan dan Kudat di pantai timur dan utara manakala dua lagi negeri iatu Pantai Barat dan Pedalaman.Bagi Sarawak pula, menurut Jeffrey, semua sebelas bahagian dijadikan negeri-negeri Sarawak, iaitu Kuching, Samarahan, Sri Aman, Betong, Sarikei, Sibu, Mukah, Kapit, Bintulu, Miri dan Limbang."Jumlah 16 negeri dan satu wilayah persekutuan Borneo akan menengelamkan 11 negeri dan dua wilayah persekutuan di Semenanjung Malaysia,” katanya semasa ucaptama tertutupnya yang berjudul 'The Genesis of Malaysia Revisited' dan 'The Way Forward' di Kota Kinabalu, semalam.


TB: hehehe..ada jenis manusia yang macam ini….takada kerja cari kerja. TB sudah mengembara dan menyusuri dari Tawau, Sandakan,Kota Kinabalu, Beufort di Sabah..terus ke Temburung Brunei masuk Limbang dan Kuala Lurah di Sarawak kemudian ke Bandar Seri Begawan,Brunei lalu ke Kuala Belait,Sungai Tujuh masuk ke Miri,Bintulu, Sibu,Sarikei,Mukah,Kuching,Santubung yang terletak di Sarawak. Sana-sini hutan rimba.....penempatan berselerak, bukan jenis sejajar atau berkelompok terutama di Sarawak. Sebab itu jalan darat jika mahu dibina canggih seperti di Semenanjung tentulah tidak ekonomik. TB jika nak ulaskan hal ini tentu panjang lebar secara ilmiah. TB Cuma minta pembaca fikirkanlah penduduk Sabah dan Sarawak pun antara 2-5 juta mahu dipecahkan 16 negeri+1 kononnya WP Borneo. lni bermakna di Malaysia Timur akan ada 17 Ketua Menteri dan 17 Govenor@YDPNegeri...hehehe..tidakkah membazir memberi gaji/elaun dan segala bentuk yang nyata atau tersembunyi kelak termasuk para juaknya??? Dipendekkan cerita, Jefri Ketingan janganlah pening kepala mengada-adakan perkara yang tiada. Yang penting kita perangi RASUAH dan hapuskan KRONISME dahulu.Itu yang penting!!!! Ayuh!!!!!!!!!!!!!!!!

Tiada ulasan: