Salam Perjuangan

20 Ogos 2010

Pengetua 'rasis': TPM arah pasukan petugas

Aug 20, 10 1:27pm
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin mengarahkan sebuah pasukan petugas ditubuhkan untuk menyiasat dakwaan pengetua sebuah sekolah di Kulai, Johor secara terbuka menghamburkan ucapan rasis pada pelajar.

Beliau yang juga menteri pelajaran berkata, pasukan petugas itu dibentuk bagi mendapatkan fakta berkaitan dan merancang tindakan lanjut ekoran emosi pelbagai pihak semakin bergelora.
Menurut laporan polis yang tersebar, pengetua SMK Tunku Abdul Rahman Siti Inshah Mansor didakwa mengeluarkan kata-kata berkenaan pada 12 Ogos ketika mengulas masalah disiplin pelajar.(Baca berita penuh di Malaysiakini)


TB: lsu ini bukan suatu isu baru. Cuma yang telah lama berlaku itu tidak dilaporkan dalam media massa yang serba canggih pada zaman ini. Pemimpin atau pengurus sekolah yang dikenali pengetua (di sekolah menengah) dan guru besar (di sekolah rendah); tidak kira apa jua keturunan, tidak kira apa jua jenis latar sekolah wajib mempunyai kemahiran berkomunikasi yang tinggi. Tidaklah mulut mereka ini celupar, bercakap semborono di khalayak ramai dan memberi ucapan merapu tidak tentu hala semasa perhimpunan mingguan di sekolah. KEMAHIRAN BERKOMUNIKASI sepatutnya menjadi kriteria penting dalam hal memilih pengetua/guru besar sekolah. lnilah padahnya jika pemilihan merit berdasarkan kekananan tetapi nol pengalaman, kosong ilmu bukan berdasarkan kepemimpinan, keilmuan, pengalaman dan kewibawaan.Justeru, ada pemimpin sekolah yang berlagak macam koboi tua, “menembak” sana sini secara membabi buta.Yang wanita itu, usahlah ikutkan emosi sangat dek faktor biologi. Yang lelaki, janganlah stress maksimum jika di tempatkan di sekolah yang mempunyai rekod cap kunci atau cap ayam lantaran berlumba-lumba impian untuk mencapai pengetua super! 0leh sebab itu tender terbuka kepada mereka yang mahu menjawat jawatan pengetua secara permohonan terbuka adalah kaedah yang amat dialu-alukan. Sesiapa yang sedia menggalas tanggungjawab, yakin kemahiran komunikasinya cemerlang dan bersedia menempuh cabaran; sila memohon dan individu seperti inilah yang layak… bukan kerana bodek sana bodek sini, laporan prestasi yang banyak auta dan bermacam-macam tipu daya.

Tiada ulasan: