Salam Perjuangan

21 Ogos 2010

Syor seragam tarif air, cukai tanah semua negeri.

PUTRAJAYA 20 Ogos - Kerajaan Pusat sedang mendapatkan pendirian bersama dengan semua kerajaan negeri termasuk di bawah pentadbiran pembangkang untuk menyeragamkan tarif air dan cukai tanah.
Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, dalam erti kata lain jika ada cadangan hendak menaikkan tarif air dan cukai tanah, maka persetujuan perlu dicapai antara semua negeri.
Perdana Menteri menyifatkan ia sebagai gambaran yang begitu positif sekiranya persetujuan dapat dicapai dalam masa terdekat ini.

"(Serentak itu) saya bagi tempoh dalam bulan Ramadan ini untuk semua kerajaan negeri memaklumkan kepada saya sama ada ada setuju untuk saya jadi hos perbincangan selepas hari raya bagi membincangkan perkara ini.

"Ini kerana kerajaan negeri menghadapi tekanan dalam pendapatan dan kos perbelanjaan (negeri) semakin meningkat termasuk bekalan air sekiranya ada cadangan nak naikkan harga air dan cukai tanah, tetapi akan berlaku unsur politik.
"Dalam hal ini kalau semua setuju, maka tidak ada yang main politik," kata beliau kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Majlis Kewangan Negara 2010 di sini hari ini. (Baca berita lanjut di UM 21.08.2010)

TB: ADAKAH INI YANG DINAMAKAN RAKYAT DIDAHULUKAN? Tiub bocor dan rakyat kian bosan dengan omongan cakap tidak serupa bikin. Rakyat mahu tahu, rakyat seronok jika harga petrol/disel/gas dan segala bahan api diturunkan,tidak menjadi punca yang membebankan rakyat di kampung pedalaman di Sabah, Sarawak, dan juga di Semenanjung.Rakyat mahu kerajaan mengawal harga projek perumahan dikawal bahkan diturunkan kerana sejak akhir-akhir ini harganya melambung gila, tidak masuk akal. lni meresahkan bakal-bakal pembeli rumah di kalangan penjawat awam yang gajinya mereka ala kadar untuk menampung keluarga. Penjawat awam mahukan bonus tahunan paling minimum satu atau dua bonus setahun bagi menampung perbelanjaan persekolahan anak-anak. Rakyat mahukan agar warga emas 60 tahun ke atas diberikan imbuhan bulanan RM1000/-. Rakyat mahukan isi perut mereka difikirkan dan diutamakan dahulu. Rakyat bukan boleh makan, rakyat bukan boleh hidup jika kerajaan hanya mahukan nama gah serata dunia! Walau hebatnya kapal selam, kapal angkasa (jika ada) dan bangunan tinggi sehingga mencapai bulan tetapi jika rakyat sudah mula muak, sudah ada kebencian alamat buruklah padahnya. Kuasa penentu ada di tangan rakyat setiap kali PILIHAN RAYA UMUM!!!lngatlah menaikkan tariff air dan cukai tanah yang tidak seberapanya ini petanda akan menikam diri sendiri. Jangan menyusahkan rakyat. Jangan banyak beretorika. Jika wang perbendaharaan kian susut semua pihak baik negeri mahupun pusat wajib memberhentikan projek mega, projek membazir, projek cukung dan apa jua bentuk pengurusan kewangan hendaklah dikawal selia dengan tulus,benar,tepat dan betul. RAKYAT AKAN MENENTANG SAMA ADA SECARA BERSEORANGAN ATAU SECARA PAKATAN ATAUPUN DI SETIAP BARISAN RAKYAT, APA JUA YANG MEMBEBANKAN RAKYAT YANG TIDAK PUN RAKYAT DIDAHULUKAN.

Tiada ulasan: