Salam Perjuangan

25 Ogos 2010

RELA MASUK NERAKA

Suatu hari Nabi Musa sedang berjalan-jalan,dia melihat seorang ahli ibadah. Nabi Musa pun menyapanya. Setelah berbicara sejenak ahli ibadah itu bertanya kepada Nabi Musa:”Wahai Musa aku telah beribadah selama 350 tahun tanpa melakukan dosa. Di manakah Allah akan meletakkan aku di syurga- Nya? Sampaikan pertanyaanku kepda Allah”. Nabi Musa kemudian bermunajat memohon kepada Allah agar diberitahu kepadanya di manakah umatnya itu akan ditempatkan di akhirat kelak. Allah berfirman:”Wahai Musa, ‘Aku’ akan meletakkannya di dasar neraka-Ku paling dalam. “ Nabi Musa kemudian mengkhabarkan kepada orang tersebut. Ahli ibadah itu terkejut. Dia pun berfikir mengenai dirinya dan terfikir bagaimana dengan keadaan saudara-saudaranya yang baru beribadah selama 200 tahun, di manakah lagi tempat mereka kelak di akhirat. Keesokkan harinya dia menjumpai Nabi Musa kembali dan berkata, “Wahai Musa. Aku rela Allah memasukkan aku ke dalam nereka-Nya, tetapi aku mohon agar setelah tubuhku di masukkan ke dalam neraka, jadikanlah tubuh ini dapat menutup semua pintu neraka. Justeru, tidak akan ada seorang pun akan masuk ke dalamnya lagi. “Nabi Musa menyampaikan permohonan itu kepada Allah. Allah berfirman, “Wahai Musa sampaikanlah kepadanya, sekarang ‘Aku’ akan menempatkannya di syurga-Ku yang paling tinggi”.

TB: Pembaca Tiub Bocor yang budiman bolehlah aplikasikan kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif (KBKK) berhubung sirah Nabi Musa A.S agar kita sama-sama bermuhasabah dan mengenali diri sendiri sebelum kita mahu mengenali atau mengambil tahu hal orang lain. Sikap sanggup berkorban demi orang lain semata-mata kerana Allah S.W.T adalah sikap terpuji dan mulia.Selamat berpuasa dan menyambut Nuzul Quran.

Tiada ulasan: