Salam Perjuangan

25 Januari 2013

SSB YANG SIA-SIA....

SISTEM Saraan Baru (SSB) ialah merupakan satu kaedah sistem pergerakan gaji (melintang,menegak dan mendatar) yang diperkenalkan oleh JPA pada era 1990-an lalu. SSB juga boleh menentukan kenaikan pangkat seseorang penjawat awam. SSB ini tujuan dan niat awal murni...tetapi 'apa yang di sebalik tabir' tidak dapat dilihat oleh para pegawai atasan di JPA ketika itu.

Bahkan yang menjadi onar ialah pelaksanaan SSB yang tidak dipatuhi dan dipantau oleh para penilai dan ketua-ketua jabatan yang berkaitan. Bahkan juga ada yang bersikap 'bagai enau di hutan,melepaskan pucuk masing-masing'. Begitulah jadinya, tidak semua perkara yang diketengahkan itu bersifat sempurna selagi ciptaan manusia!

TB berkesempatan menghadiri seminar berkaitan SSB suatu ketika itu anjuran Kementerian Pendidikan (Pelajaran)Malaysia (KPM) di lAB,Genting Highland. Dalam perbincangan kumpulan TB yang mana sempat dipantau dan dihadiri oleh Tan Sri Dr Wan Zahid Nordin (KPP,KPM ketika itu) TB telah memberi pendapat dan hujah mengenai SSB yang 'tidak ada gunanya' dan tidak banyak memberi impak keadilan serta menimbulkan implikasi ketidakdilan serta melahirkan 'manusia-manusia yang hipokrit,tidak jujur dan kronisme'..

TB bukan negatif.Tetapi idea TB bagai idea Hang Nadim, wallahualam. TB tidak pasti. Namun Tan Sri cuma tersenyum. TB faham perbincangan itu cuma formaliti tetapi keputusan telah dibuat oleh PM masa itu. Natijahnya, tahun demi tahun apa sudah jadi akhirnya?Ramai penjawat awam yang beralih ke sektor swasta. Ramai penjawat awam yang kecewa.Ramai yang meletakkan jawatan.Ramai yang bersara awal. Maka negaralah yang rugi kehilangan penjawat awam yang berpengalaman dan berkelayakan akademik yang baik.

Akhirnya SSB dimansuhkan dengan 'cacian' tersembunyi lalu digantikan Sistem Saraan Malaysia (SSM). Apapun sistem; dalam KPM warganya amat berpuas hati dengan memperkenalkan 'time-based'sekarang yang membuatkan mereka yang menanti adatitik pertemuan di penghujung jua akhirnya....Bertuahnya kini! Ustaz Jabar di IPGM lslam/MPI Bangi tentu tersenyum puas.(TB)

Tiada ulasan: