Salam Perjuangan

06 Mei 2011

KPT: PENSYARAH MESTI ADA PhD....

SEMUA institusi pengajian tinggi awam (IPTA) disaran menetapkan kelulusan doktor falsafah (PhD) sebagai kelayakan asas untuk menjadi pensyarah.Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah berkata, ia bagi memastikan sasaran 75 peratus pensyarah berkelulusan PhD mengajar di universiti penyelidikan dan 40 peratus di universiti lain tercapai."Peningkatan jumlah tenaga pengajar berkualiti merupakan salah satu elemen dalam usaha memperkasakan institusi pengajian tinggi (IPT).

"Oleh itu kementerian akan terus membantu IPT meningkatkan kelayakan ahli akademiknya ke peringkat PhD," katanya menjawab soalan Senator Dr. Syed Husin Ali pada sidang Dewan Negara.
.
Saifuddin berkata, Kementerian Pengajian Tinggi menggalakkan IPT menarik tenaga pengajar yang berkelayakan dan mempunyai kemahiran khusus dari luar negara.

"Kementerian telah mewujudkan insentif untuk menarik pakar luar menjalankan penyelidikan di IPT dengan menyediakan pakej yang menarik melalui kontrak perkhidmatan.

"IPT juga boleh menarik bakat-bakat dari industri tempatan untuk menyumbang sama ada secara sepenuh masa atau separuh masa dalam aktiviti pengajaran dan penyelidikan bagi mengurangkan kos membiayai tenaga akademik luar yang kebiasaannya mengenakan bayaran tinggi," katanya.(sumber:3/5/11)

TB sokong! Sayugia dimaklumkan pensyarah KPT yang bertugas di IPTA ini bukan hanya bertugas di universiti-universiti awam sahaja tetapi ada juga yang bertugas di politeknik-politeknik dan kolej-kolej komuniti.Soalnya apakah politeknik dan kolej komuniti bukan dikategorikan IPTA walau sebumbung di bawah KPT? Atapun mereka mempunyai mimpi yang lain-lain walaupun sebantal?

lnilah  persoalannya  dan dilema serta isu ke manakah hala tuju nasib pensyarah di Politeknik dan Kolej Komuniti yang dikatakan  berstatuskan IPTA juga kerana sebumbung di bawah KPT.Elaun dan kebajikan skim pensyarah mereka tidak sama bahkan bagaikan dianaktirikan jika dibandingkan yang bertugas di universiti.

Namun ada juga para pensyarah yang berkelayakan akademik Master dan PhD tetapi 'perpindahan' dari Kementerian Pelajaran Malaysia yang mengusung bersama gred 41,44,48 dan seterusnya.Pengambilan pensyarah baru/muda pula rata-ratanya cuma memiliki ijazah pertama dengan menerima gred 41. Namun masih ada juga 'PENGARAH' di politeknik yang cuma hanya memiliki ijazah pertama tetapi meraih gred 54 dan Jusa C ke atas. Begitu juga pengarah di kolej komuniti yang premisnya di celahan deretan kedai berstatuskan Pengarah gred 48 atau mungkin ada yang gred 52.

Apa yang TB persoalkan, dalam keghairahan KPT mensasarkan hanya pemegang PhD untuk jawatan pensyarah di IPTA/KPT sesekali jengok-jengoklah senario di politeknik/kolej komuniti tenaga pensyarah dan ketua jabatannya dari segi kelayakan akademik, skim gred pangkat, skim tangga gaji,elaun dan kebajikan serta galakan dan sokongan para pensyarahnya untuk terus meraih ijazah PhD.

Apakah para pensyarah politeknik dan kolej komuniti KPT seluruh Malaysia tidak bercadang bergabung dan bersatu hati menubuhkan kesatuan sekerja untuk staf akademik mereka bagi memperjuangkan hak-hak ikhtisas dan kebajikan mereka?

Silakan dan selamat  YB Datuk Seri Menteri KPT meninjau dan memberi perhatian ini. Terima kasih.(TB)

Tiada ulasan: