Salam Perjuangan

21 November 2010

SYOR NAIK ELAUN ADUN RM8,000 : TIDAK MUNASABAH!


Gambar Hiasan Suasana Pilihan Raya



Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sekinchan, Ng Suee Lim  mencadangkan supaya elaun ADUN di negeri itu dinaikkan kepada RM8,000 sebulan.


Ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan Peruntukan Untuk Mengurus DUN, beliau berkata, elaun asas sebanyak RM4,112.79 sebulan pada masa ini tidak mencukupi ekoran kenaikan kos sara hidup semasa.

Katanya, bayaran elaun itu tidak mencukupi terutama melibatkan seorang wakil rakyat yang bekerja sepenuh masa dan tidak mempunyai pendapatan sampingan. "Saya harap elaun asas ini boleh dinaikkan kepada sekurang-kurangnya RM8,000 jika tidak RM10,000 sebulan.

"Ketika ini, orang yang menjual mi goreng boleh mendapat pendapatan RM8,000 sebulan manakala peraih ikan boleh mendapat RM10,000 sebulan," katanya ketika sidang DUN di sini hari ini. Suee Lim yang juga ADUN daripada DAP turut mencadangkan agar sidang Dewan Undangan Negeri mempertimbangkan untuk mengkaji semula elaun mesyuarat daripada RM75 kepada RM200 sehari. (baca penuh UM 13.Nov.2010).

Hai, hello brother janganlah bengong! Anda semua menjadi ADUN termasuk ADR kerana anda semua menawarkan diri atau anda dipilih oleh parti anda setelah anda bersetuju untuk menjadi calon pilihan raya. Tujuan anda adalah untuk berjuang berlandaskan prinsip parti masing-masing di samping berbakti untuk rakyat jelata demi tanah air kita yang tercinta ini.Jikalau kakitangan kerajaan juga skim gaji tertakluk kepada Jabatan Perkhidmatan Awam bersandarkan kelulusan akademik, kelulusan ikhtisas, pengalaman, pencapaian prestasi dan kenaikan pangkat.

Tetapi anda wakil rakyat walaupun mendapat elaun daripada wang rakyat juga tetapi eloklah bertanya diri sendiri apakah tujuan anda menjadi pemimpin? Apakah tujuan anda berbakti sebagai wakil rakyat? lngat anda bukan tuan kepada rakyat yang mesti dibayar upah setaraf pegawai atasan kerajaan bertaraf jusa yang banyak terikat dengan peraturan am kerajaan.

Difahamkan anda wakil rakyat masih tidak terikat dalam hal-hal menjalankan urus niaga perniagaan,menerajui syarikat-syarikat dan sebagainya.Yang penting asalkan anda tidak rasuah dan tidak menyalahgunakan kuasa. Bahkan wakil rakyat bukan semua yang memiliki ijazah pertama,kedua atau ketiga. Masih ada lagi wakil rakyat yang hanya sekadar memiliki kelulusan SPM atau lebih rendah lagi.Kerana apa? 

Menjadi pemimpin atau wakil rakyat berkelulusan akademik tinggi bukan sesuatu yang wajib walau kini amat dititikberatkan.Menjadi pemimpin atau wakil rakyat mestilah memiliki sijil sabar, sijil, amanah. sijil jujur,sijil pemurah, sijil pemaaf dan sijil berlemah lembut.Tanya diri anda adakah anda memiliki sijil-sijil ini?Jika ada eloklah, baguslah dan tahniah.

Justeru, janganlah mengukur pengorbanan anda dengan nilaian wang ringgit.TB tertarik apa yang dikatakan oleh Lim Guan Eng Ketua Menteri Pulau Pinang, yang mana beliau mahu mencontohi sikap Umar ibni Abdul Aziz seorang tokoh lslam contoh yang menjadi pentadbir yang mengamalkan hidup serderhana, berjimat cermat dan mengutamakan kepentingan rakyat. Jadi anda bagaimana?  

Saranan TB, padamkan hasrat anda mahu menuntut elaun setinggi itu.Jangan samakan anda dengan pendapatan si penjual mee goreng di Petaling Street atau seorang pemandu teksi di Singapura. Awas…anda jangan mula bersikap tamak dan mula lupa diri? Siapakah yang memilih anda? Jika anda rasa rugi,letaklah jawatan..duduk tepi jalan juallah durian atau dukung; yang mungkin anda boleh dapat RM10ribu sebulan.Tidak sesiapapun memaksa anda!!!





Tiada ulasan: