Salam Perjuangan

15 November 2010

Abd. Ghafar KP Pelajaran Baharu

Pengarah Institut Aminuddin Baki Datuk Abdul Ghafar Mahmud dilantik sebagai Ketua Pengarah Pelajaran yang baharu


Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata pelantikan itu, yang berkuat  adalah selaras dengan peruntukan 144(3) Perlembagaan Persekutuan.


"Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin telah memperkenankan pelantikan beliau (Abdul Ghafar) sebagai Ketua Pengarah Pelajaran
Gred Utama Turus III," katanya dalam kenyataan di Kuala Lumpur, hari ini.


Muhyiddin, yang juga Menteri Pelajaran, berkata pelantikan itu dibuat berdasarkan pengalaman luas yang dimiliki Abdul Ghafar dalam bidang pendidikan, pengetahuan selain kompetensinya.
"Saya percaya pengalaman, pengetahuan serta komitmen beliau akan membolehkannya melaksanakan tugas seperti mana yang diperuntukkan oleh Akta Pendidikan 1996," kata Muhyiddin.


Muhyiddin turut merakamkan penghargaan kerajaan terhadap sumbangan Alimuddin sepanjang 34 tahun berkhidmat dalam bidang pendidikan.


Abdul Ghafar, 56, merupakan lulusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan dari University of East Anglia, Norwich, United Kingdom dan Sarjana Muda Sastera dari Universiti Malaya.


Beliau memulakan perkhidmatan awam sebagai Pegawai Perkhidmatan Pelajaran pada 1 Mei 1977.


Sepanjang perkhidmatannya dalam bidang pendidikan, Abdul Ghafar telah memegang pelbagai jawatan penting termasuk Atase Pendidikan di Jabatan Penuntut Malaysia, Washington, Amerika Syarikat (1989), Pengarah Bahagian Sukan Seni dan Kokurikulum, Kementerian Pelajaran (2007) dan Ketua Nazir, Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti, Kementerian Pelajaran pada 2008.
- Bernama


TIUB BOCOR ucapkan syabas dan tahniah kepada Datuk Abdul Ghafar seorang sahabat lama, yang mana seingat TB pernah kami bersama-sama menduduki Jawatankuasa Tertinggi Hari Guru Peringkat Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur pada tahun 1991,1992 dan 1993.Sewaktu itu TB dan beliau berkhidmat di bawah JPWP KL. TB sangat bertuah kerana dua tahun berturut-turut TB diberi penghormatan mendeklamasikan puisi sempena Hari Guru Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur di Dewan Kampo Rajo Pusat Belia Antarabangsa,Cheras Kuala Lumpur dan di Dewan Pusat lslam,Kuala Lumpur. 


      Abdul Ghafar seorang yang nampak pendiam tetapi boleh tersenyum apabila didekati dan seorang yang berhemah,bersopan dan amat menghormati kawan. Walaupun kami kini membawa haluan tersendiri tetapi TB percaya semangat cintakan dunia pendidikan tetapjitu dengan cara perjuangan masing-masing. Datuk Abdul Ghafar yang yang agak lama di Kuala Lumpur tentu amat memahami cabaran-cabaran pelajar waktu kini terutama di kota besar seperti Kuala Lumpur. Kepada beliau, TB titipkan bahawa tiada kata secantik bahasa, salam perjuangan dan teruskan obor baktimu sampai bila-bila, syabas dan tahniah!





Tiada ulasan: