Salam Perjuangan

04 November 2010

PAHLAWAN PERANG PENGHUNI NERAKA

DARIPADA  Sehal r.s bahawa ada seorang lelaki ynag paling berani mempertahankan kaum Muslim dalam suatu peperangan bersama Rasulullah SAW.  Lalu baginda memerhatikan lelaki itu dan berkata, "Siapa yang mahu memerhatikan seorang isi neraka, hendaklah diperhatikannya orang itu", lalu dalam ramai-ramai , ada seorang yang mengikut lelaki itu, sedangkan dia ketika itu masih termasuk seorang yang amat berani melawan kaum Musyrik.  Akhirnya dia luka dan hendak cepat mati. Maka diletakkannya hujung pedangnya anatara dua susunya sehingga pedang itu tembus antara kedua bidang bahunya.

     Orang yang mengikut lelaki yang membunuh diri itu segera datang menemui Rasulullah SAW dan mengucapkan, "Saya mengakui bahawa anda sebenarnya utusan Allah, " Nabi bertanya, "Mengapa begitu?" Jawabnya, "Anda menyatakan kepada di Anu, sesiapa yang hendak meperhatikan isi neraka, maka hendaklah memerhatikan orang itu.  Padahal dia termasuk orang yang paling berani membela kaum Muslim. Kerana itu saya merasakan bahawa dia tidak akan mati dalam keadaan serupa itu. Setelah menderita luka, dia ingin cepat mati.  Lalu membunuh dirinya."

     Ketika itu nabi bersabda." Sesungguhnya ada orang yang mengerjakan perkerjaan isi neraka, padalah dia termasuk isi syurga.  Dan ada pula yang mengerjakan perkerjaan isi syurga, padahal dia termasuk isi neraka.  Sesungguhnya perkerjaan itu dinilai menurut akhirnya." (Sahih Bukhari) .

Tiada ulasan: