Salam Perjuangan

18 November 2010

AWAS ! TINDAKAN JIKA PERSOAL HAK BUMIPUTERA


Tindakan undang-undang di bawah Akta Hasutan 1948 boleh diambil terhadap sesiapa yang mempersoalkan mengenai hak bumiputera kerana ia telah termaktub di dalam Perlembagaan negara.
Pakar undang-undang, Profesor Salleh Buang berkata, hak bumiputera Sabah dan Sarawak adalah sama dengan hak orang Melayu dan kerana itu ia tidak boleh dipertikaikan.
"Hak itu tidak boleh dipersoalkan. Kita perlu berlapang dada bagi sebarang pertikaian dalam pelaksanaannya.
"Jika ada pihak yang persoalkan tentang hak itu, maka tindakan boleh diambil oleh pihak berkuasa," jelasnya  ( baca penuh Utusan Malaysia 13/11/2010).


Paling pokok, Tiub Bocor berharap semua pihak wajib bertegas;terutama bahagian penguatkuasaan yang berkait rapat dengan  soal pelaksanaan undang-undang.Negara kita terlalu banyak akta,enakmen dan seksyen digubal dan diwawarkan.Tetapi setakat ini belum kita terdengar pun ada majikan yang dikenakan hukuman rotan atas kesalahan melindungi pendatang asing yang memasuki dan bekerja di negara kita secara haram atau tanpa sah di sisi undang-undang. Begitu juga perbuatan membuang sampah di merata-rata tempat atau merokok di tempat awam ; walau ada larangan dan denda dipamerkan tetapi tidak sering kita dengar aspek pelaksanaan dan hukuman dilakukan.Jikalau masalah kekurangan pegawai penguatkuasa maka sewajarnya kerajaan menambahkan tenaga kerja.Jika untuk tujuaan penggalakkan,mana-mana orang awam yang memberi maklumat bolehlah diberi hadiah atau saguhati.Justeru undang-undang mempersoalkan perkara 153 Perlembagaan bukanlah perkara baru dengan wujudnya Akta Hasutan 1948.Soalanya sejauh mana tindakan pelaksanaannya? Dengan bertambahnya bijak pandai tetapi yang bertambah seperti kata bidalan Melayu lawyer buruk di negara kita maka semakin kalutlah jika tidak dibendung atau diambil tindakan tegas. Jangan semata-mata kerana kepentingan politik maka cacamarbalah jadinya bak  pi mai pi mai tangtu!


Tiada ulasan: