Salam Perjuangan

27 November 2012

Vang Vieng : Destinasi Pergunungan Laos



HARI ini TB bertolak dari Vientiane menuju Vang Vieng di sebelah utara menggunakan perjalanan darat hampir 4 jam.
 
Vang Vieng (Lao: ວັງ ວຽງ) adalah sebuah bandar yang berorientasikan pelancongan di Laos, yang terletak di Vientiane Province kira-kira empat jam menaiki bas salah satu jalan darat utama.. Bandar ini terletak di pinggir Sungai Nam Song. Ciri yang paling ketara di kawasan ini adalah landskap bukit batu kapur yang mengelilingi di sekitar bandarnya.

Vang Vieng mula wujud di sekitar 1353 sebagai lokasi perantaraan antara Luang Prabang dan Vientiane. Asalnya dinamakan Mouang Song selepas mayati Raja Phra Nha Phao Phai Naam dilihat terapung menyusuri sungai, bandar telah ditukar nama Vang Vieng semasa pemerintahan kolonial Perancis dalam tahun 1890-an.  Pembangunan ketara bandar ini dari aspek infrastruktur berlaku sekitar 1964-73 ketika Perang Vietnam apabila AS membangunkan pangkalan Tentera Udara dan landasan yang telah digunakan oleh tentera udaranya. Landasan kapal terbang itu kemudian dipanggil 'Lima tapak 6'. Pada masa sekarang  bandar ini berkembang lebih pesat  disebabkan oleh kehadiran ramai pengembara, pelancong dan pengunjung yang tertarik dengan produk  pelancongan yang bersifat  pengembaraan lasak seperti aktiviti berkayak di Sungai Nam Song, jungle tracking, mengembara ke dalam gua batu kapur dan banyak lagi. 
  Vang Vieng telah menjadi sebuah bandar pengembara yang dikelilingi pergunungan dan tanah tinggi yang menghijau dan masih asli dengan perkampungan yang masih tadisi.  Jalan-jalan  utama di sini tersedia rumah tamu, hotel-hotel bajet dan sederhana mewah yang harganya semurah 20ribu kips (sekitar Rm8) hingga 150 ribu kips (RM 50)  pasar mini, bar, restoran termasuk restoran halal (Restoran Nazim,lndian Food), kafe internet, agensi-agensi pelancongan dan bas-bas pelancongan yang membawa ke destinasi domestik dan luar negara iaitu ke Chiengmai, Ho Chi Mint,Bangkok dan sebagainya.

Gua terdapat banyak di sini  seperti Tham Phu Kham  dan Tham Jang gua berhampiran Vang Vieng.   Bandar ini terletak di lebuh raya utama utara-selatan, Route 13 dari Luang Prabang ke modal, Vientiane. Ia adalah kira-kira lapan jam dengan bas ke Luang Prabang dan empat jam ke Vientiane (152 km).

Vang Vieng telah menjadi sebuah bandar yang berorientasikan kembara dengan jalan utama memaparkan rumah tetamu, bar, restoran, kafe internet, agensi-agensi pelancongan dan pelancong barat tertarik dengan berkayak di Nam Song River
.

Dengan hanya berjalan kaki yang singkat dari bandar ini nTB   boleh temui banyak etnik Lao, Kmou, dan kampung-kampung  di sekitarnya. TB juga melihat Vang Vieng Organic Farm yang  terletak sekitar 4 km ke utara bandar dalam kampung Phoudindaeng. (TB)


 

Tiada ulasan: