Salam Perjuangan

06 Mei 2012

BERSIH 3.0: SEBUAH RENUNGAN


KHALID Mohd. Ismath ketika tiba di Pejabat Detektif (CID) Jabatan Siasatan Jenayah, Balai Polis Pudu, Kuala Lumpur, semalam. Gambar kiri: Khalid Mohd. Ismath menendang anggota polis trafik sewaktu perhimpunan Bersih 3.0.

TIMBALAN  Presiden Kumpulan Aktivis Mahasiswa Independen (KAMI), Khalid Mohd. Ismath ditahan bagi membantu siasatan berhubung kekecohan pada perhimpunan haram Bersih 3.0, ketika dia hadir memberi keterangan di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kuala Lumpur.

Khalid dikehendaki setelah gambarnya yang sedang menendang seorang anggota polis trafik yang terjatuh ketika bertugas pada perhimpunan itu, 28 April lalu disiarkan di akhbar-akhbar.

Dia yang ditahan kira-kira pukul 10 pagi bagaimanapun sebelum ini dipanggil polis untuk membantu siasatan berhubung kenyataannya di dalam laman sosial Facebook miliknya baru-baru ini bahawa dia bersetuju semua anggota polis dibunuh.sumber:UM,06/05/12)

TB: Khalid yang dikatakan memimpin 'pertubuhan yang tidak berdaftar' di kampus menimbulkan banyak spekulasi di peringkat awal. TB ada melihat dalam portal berita parti pembangkang foto 'perusuh' yang menendang seorang anggota polis trafik dan 'perusuh' yang dikatakan berwajah sama memakai jersi kuning 'Bersih'. Portal berita tersebut mengesyaki bahawa si pelaku atau 'perusuh' tersebut adalah anggota polis yang menyamar untuk melakukan provokatif. TB bukanlah memihak kepada mana-mana pihak atau mana-mana individu.TB berpihak kepada kebenaran. Sekarang telah terbukti wajah siapakah 'perusuh' itu. Apa jua tanggapan, sikap tidak menghormati penjawat awam, perlakuan yang berbentuk vandalisme dan gansterisme wajarlah dijauhi.Apatah lagi dilakukan kepada orang yang seagama dan sebangsa. Khalid (foto di atas) masih muda dan mudah terpengaruh. Biarlah perjuangan yang kita lakukan atas kefahaman,kejelasan dan kemahuan daripada lubuk hati kita. Fikir-fikirkanlah siapa yang untung, siapa yang rugi?




Tiada ulasan: