Salam Perjuangan

30 Mei 2012

BRUNEI: ANAK MALAYSIA DI PERANTAUAN

'TB masih ingat apabila setiap sambutan Hari Keputeraan Ke Bawah Duli Tuanku Sultan Hassanal Bolkiah, Yang DiPertuan Sultan Negara Brunei Darussalam maka sambutan gilang-gemilang disambut meriah oleh setiap lapisan rakyat tanpa mengira keturunan dan struktur sosial.

Penulis berada di pantai Jerudong  NBD



Di sana sini kain pemidang yang tertera gambar Tuanku Sultan terpapar di mana-mana termasuk kata-kata iringan seperti ' Selamat Hari Keputeraan Tuan Patik'. Ah, sungguh meriah sekali. Sambutan bermula dari Bandar Seri Begawan hinggalah ke setiap daerah seluruh Negara Brunei Darussalam.

Yang menarik, kebiasaannya wakil-wakil agensi, masyarakat dan persatuan atau pertubuhan akan mengadakan 'pesembah' untuk Sultan sebagai lambang kasih sayang,ketaatan dan peringatan daripada rakyat yang tidak kunjung padam ke atas Duli Tuanku Sultan yang bersifat pengasih dan berjiwa rakyat.'Pesembah' ini termasuklah daripada wakil-wakil kedutaan dan juga pertubuhan-pertubuhan warga asing yang bermastautin di Brunei termasuk Persatuan Rakyat Malaysia di Brunei.Sehubungan ini KeBawah Dulu Tuanku pernah bertitah agar pemimpin dan rakyat usahlah membazir berhubung hal 'persembah' ini. Baginda mahukan kesederhanaan.

 Apa yang TB perhatikan persatuan ini kebanyakannnya dianggotai oleh mereka yang terbabit dalam urusan perniagaan yang majoritinya terdiri daripada keturunan Cina Malaysia. Soalnya, di manakah rakyat Malaysia keturunan Melayu di Brunei? Kemungkinan anak-anak Malaysia bangsa Melayu merasakan Brunei bukanlah seperti negara asing. Mereka beranggapan apabila berada di NBD bagaikan berada kampung halaman atau dalam rumah sendiri.Mereka mudah dapat menyesuaikan diri dengan alam dan budaya Melayu setempat.

Walau bagaimanapun ada baiknya warga Malaysia yang berhijrah di Brunei terutamanya yang berkhidmat sebagai penjawat awam sebagai pensyarah,guru,pegawai agama  dan sebagainya; termasuk pegawai-pegawai di kedutaan Malaysia di Bandar Seri Begawan bergabung dan bersatu menubuhkan sebuah persatuan untuk saling berinteraksi dan silatrulrahim.Apa kata TB cadangkan  warga Malaysia sberganding bahu tubuhkan persatuan yang diberi nama "Persatuan Anak Malaysia Penjawat  Awam NBD (PAMPA). Baiklah, sama-sama kalian fikir dan usahakan cadangan ini untuk kebaikan. 'Daulat Tuan Patik'(TB)

Tiada ulasan: