Salam Perjuangan

06 Mei 2012

PERTH, AUSTRALIA BARAT: AKAN BERHIJRAHKAH KE SINI?

.

SEPERTI  keindahan dan ketenangan yang TB lewati ketika menyusuri Sungai Rhine di Frankfurt, Jerman (Germany) sehingga terpikat dan berimpian mahu menetap di sana, begitu juga dengan Pert, Australia Barat.

Sebenarnya  menurut seorang wartawan di NST ,Perth lebih tenang, tiada kesesakan lalu lintas langsung walaupun waktu puncak.

Wartawan tersebut memberitahu barangkali seminggu di sana belum cukup untuk beliau bercerita mengenai kota seluas 5,386 kilometer persegi itu tetapi catatan ini berdasarkan cebisan perjalanan beliau di sana.

Rombongan beliau melawat ke Caversham Wildlife Park, Fremantle, Swan River, The Aquarium of Western Australia (AQWA) dan kilang coklat The Magaret River Chocolate Company selain jalan-jalan sekitar bandar raya dengan kepadatan penduduk 289 orang perkilometer persegi itu.
 Tempat-tempat tumpuan pelancong biasa seperti Perth Mint, Perth Zoo, Kings Park, Muzium Western Australia dan Kookaburra Air tidak sempat dikunjunginya.

Namun perjalanan yang dilaluinya juga tidak kurang menariknya, tambahan pula ketika itu Perth baru memasuki musim sejuk dengan suhu 5 hingga 20 Celsius. Hujan pula sentiasa berselang -seli dengan angin, cuma sehari dua matahari mencelah sinarnya.

Beliau  tidak pedulikan langsung soal ´shopping´. Selain harga agak keterlaluan, pilihan pula membosankan ,katanya. Walaupun ada jualan murah, kebanyakan produk dan jenama buatan Australia
yang lebih menjurus kepada barangan sukan dan surfing.

Bagi yang tidak mampu meninggalkan makanan Malaysia, Perth menjanjikan deretan restoran masakan Melayu.

Tetapi bersedia dengan harga, bayangkan dua keping roti canai bersama kuah kari berharga AUD$6.50 (RM18.20).

Bagaimanapun kalau ke negara orang, soal tukaran wang seharusnya ditolak ketepi sekiranya tidak mahu mengikat perut berpanjangan.Tukaran wang yang mengecilkan poket juga pernah TB alami sewaktu minggu pertama TB berada di Bandar Seri Begawan sewaktu TB baru memulakan tugas bertugas di Negara Brunei Darussalam dahulu.

Pertama kali bertemu dengan kanggaru, koala jinak dan wombat seberat lebih 50 kilogram. Kepada yang sudah  biasa, mungkin tidak hairan tetapi beliau kagum dengan taman hidupan liar ini yang diuruskan secara persendirian oleh David Thorne sejak 1987.

Bukan itu saja, lebih 2,000 hidupan di sana termasuk burung, lembu, biri-biri, unta, emu, llama dan beberapa spesies lagi yang jarang diketahui.

Bagaimanapun, bukan itu yang menjadi tarikan utamanya tetapi yang menarik Pert menampakkan d ketenangan dalam kebersihan.

Kesegaran udara, tiupan angin dari Lautan Hindi dan kesejukan musim dingin menambah kecintaan kepada persekitaran di sini.

Suasana gaya hidup santai dan tidak terkejar-kejar memberi ketenangan tersendiri.

Jam 5 petang, hampir semua premis perniagaan ditutup dan masing-masing pulang meluangkan masa bersama keluarga.

Tidak hairanlah kalau ramai yang memilih Perth sebagai tempat tinggal baru terutama warga Asia dan Eropah serta bangsa Melayu dari Pulau Christmas dan Pulau Coco.

Seperti kata seorang daripada mereka yang  beliau kenali sebagai Mail, dia sudah menetap lebih 10 tahun di Perth termasuk belajar di Edith Cowan University selama empat tahun.

Kemudian, dia menyambung lagi dua tahun di Curtin University of Technology sehingga peringkat sarjana di bidang Teknologi Maklumat semata-mata ingin berada lebih lama di sana.

Biarpun sudah lama tamat pengajian, Mail yang berasal dari Sibu, Sarawak belum bekerja tetap. Bagaimanapun katanya, dia gembira dengan kerja sambilan yang dibayar AUD$20 (RM56) satu jam sebagai pembantu tukang masak dan kadangkala sebagai pemandu pelancong serta Jalan-Jalan
penghantar kurier.

"Bukan tak nak balik Malaysia  tetapi atas nasihat sepupu yang bekerja sebagai akauntan di Kuala Lumpur, dia lebih baik tinggal saja di Perth.  Walaupun bergaji lebih RM5,000, dia tidak sempat untuk menyimpan duit. Lagipun kehidupan di Kuala Lumpur lebih terburu-buru,," katanya yang tidak  keseorangan apabila saudara-maranya turut mencari ilmu dan rezeki di kota berkenaan.

Mail yang menetap di Churchland yang terletak kira-kira 12 minit dari pusat bandar bagaimanapun tidak mahu disalahertikan kerana Malaysia tetap di hatinya.

Ketika berkunjung ke pelabuhan Fremantle yang terletaknya Muzium Maritime AustraliaBarat, saya sempat berbual dengan seorang wanita Pulau Christmas yang sudah lebih 20 tahun di Perth dan berkahwin dengan warga Malaysia dari Desa Pandan, Kuala Lumpur.

Suaminya yang hanya membahasakan dirinya sebagai Man ketika itu sedang memancing ikan selar. Katanya, sudah tiga tahun dia di Perth dan menemui kehidupan yang lebih tenang.

"Mulanya saya kekok tetapi tidak lama sebab ramai orang Melayu di sini. Sana-sini mesti berlaga bahu dengan orang kita, baik pelajar mahupun yang bekerja," katanya.

Inilah yang beliau maksudkan Perth memiliki sesuatu. Bagi yang mencintai kedamaian , ingin lari dari kehidupan kota yang hiruk-pikuk, Perth mungkin tempat yang paling sesuai.

Jadi tidak hairan juga Perth dinamakan antara 10 bandar raya yang paling selamat dihuni di dunia. Cerita mengenai  keindahan yang lain tentang Perth mungkin anda sudah baca di akhbar atau majalah. Namun  keindahan jiwa yang tenang sukar digambarkan.Dan keenakan Apple's Strudel Corica iaitu pai lembut berinti epal yang panjangnya hampir sekaki berharga AUD$15 (RM42) tetap menjadi ingatan dan kenangan.(disesuaikan dan diolah daripada Aeby Abdullah,HMetro,NST)

Sebenarnya Perth merupakan ibu negeri Australia Barat. Dengan jumlah penduduk seramai 1,507,900 orang[1] (anggaran Disember 2006) menjadikan Perth sebagai bandar terbesar di Australia Barat. Bandar ini juga adalah penduduk kawasan bandar keempat terbesar di Australia, dengan kadar pembesaran 2.1% (2006) adalah kini bandar utama yang cepat membesar di Australia.

Ia dianggap bahawa penduduk Perth akan membesar di 2.5% tiap tahun di 2007, oleh kerana ekonomi Australia Barat yang membangun. State Final Demand, misalnya, membesar sebanyak 10.2%, 12 bulan ke Mac 2007 (ABS).

Perth diasaskan pada 11 Jun, 1829 oleh Kapten James Stirling sebagai pusat pentadbiran penempatan bebas Koloni Swan River. Sejak itu, Perth masih berfungsi sebagai pusat pentadbiran Kerajaan Australia Barat hingga kini.

Kawasan metropolitannya terletak di kawasan barat daya benua, iaitu di antara Lautan Hindi dan tubir pinggir laut rendah yang dikenali sebagai Darling Range. Kawasan daerah pusat perdagangan dan pinggir bandar Perth terletak dekat dengan Sungai Swan.

Bandar raya yang terdekat dengan Perth ialah Adelaide yang menempatkan lebih 1 juta orang di Australia Selatan, iaitu terletak 2,104 kilometer (1,307 batu) jauhnya dari Perth. Justeru, Perth yang juga diduduki lebih kurang sejuta orang merupakan bandar raya paling terpencil di dunia.(edited by TB)


1 ulasan:

Nina berkata...

Nina dahpun pergi Australia bersama rakan sekerja, memang best! tempat yang sangat indah....tapi kalau TB ada peluang pergilah melancong ke Austria..