ISU pendidikan harus menjadi prioriti utama oleh kerajaan
dalam usaha untuk mewujudkan sebuah masyarakat yang mempunyai daya intelek
yang mampu menterjemahkan aplikasi pengetahuan dalam bentuk yang praktikal
bagi mewujudkan sebuah kebudayaan yang beretika serta peningkatan dan
pengembangan dalam aspek pembangunan fizikal.
Namun, bagi melaburkan modal insan sebagai pelaburan
mutlak dalam masyarakat, peruntukan dana melalui subsidi pendidikan mahupun
pinjaman merupakan salah satu usaha yang realistik bagi mencapai tujuan
pendidikan.
Antara isu yang berkaitan dengan pinjaman dalam pendidikan
adalah isu Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).
Asasnya, PTPTN telah ditubuhkan di bawah akta Perbadanan
Tabung Pendidikan Tinggi Nasional 1997 (Akta 566) yang mula berkuatkuasa pada
1 Julai 1997 berobjektifkan untuk memastikan pembiayaan yang efisien
disediakan kepada pelajar yang layak mengikuti pengajian di Institusi
Pendidikan Tinggi (IPT) selaras dengan hasrat kerajaan bahawa tidak ada
pelajar yang gagal memasuki IPT atas sebab-sebab kewangan.
Berdasarkan kepada asas yang diutarakan, seharusnya usaha
murni kerajaan bagi menyediakan pinjaman kepada para pelajar yang kurang
berkemampuan untuk melanjutkan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi harus
disambut baik, namun, terdapat beberapa perkara yang seharusnya dinilai
secara terperinci dalam usaha untuk menjadikan institusi ini benar-benar
bersifat membantu, bukan membebankan.
Antara isu yang diutarakan berkenaan dengan PTPTN adalah
isu pemberhentian pinjaman kepada pelajar yang tidak melepasi gred 2.0. Suatu
perkara yang harus diperhatikan adalah para pelajar yang tidak mencapai gred
yang sepatutnya, apabila pinjaman mereka diberhentikan, kesan yang akan
diterima adalah, pemberhentian daripada melanjutkan pelajaran di institusi
pendidikan tinggi disebabkan masalah kewangan atau menerima tekanan untuk
mencari dana sendiri sekiranya ingin terus melanjutkan pelajaran.
Secara dasarnya, peluang harus diberikan kepada pelajar
ini untuk meningkatkan prestasi akademik mereka melalui penyaluran pinjaman
PTPTN. Perkara ini seharusnya bertepatan dengan hasrat kerajaan untuk
melaksanakan konsep pendemokrasian pendidikan.
Begitu juga, seorang pelajar yang diisytihar muflis,
secara automatik, pembiayaan yang diterima akan diberhentikan secara serta
merta.
Logiknya, seorang pelajar meminjam kerana tidak
berkemampuan dalam usaha untuk meningkatkan tahap kehidupan mereka dari
peringkat mentaliti bawah kepada mentaliti yang lebih tinggi seiring dengan
perkembangan kemahiran melalui pelajaran. Pelaburan dalam pendidikan inilah
yang menjadi modal yang mahal untuk pelaburan masa hadapan.
Namun, apabila pelajar yang diisytiharkan muflis
diberhentikan terus pinjaman, maka, potensi yang dimiliki oleh pelajar
tersebut tidak mampu untuk dikembangkan.
Isu ini seharusnya dibezakan dengan pemberian pinjaman
oleh institusi kewangan kepada peminjam muflis, atau peluang kedua kepada
golongan yang telah disenaraihitamkan daripada institusi kewangan.
Penggunaan dana untuk pendidikan lebih bersifat membantu
pelajar tersebut melaburkan dirinya sebagai modal, manakala pinjaman daripada
institusi kewangan kepada peminjam muflis yang bertujuan untuk perbelanjaan
kemewahan adalah bersifat pembaziran dan memerlukan kawalan kewangan.
(sumber: Muhamad Iqbal Abdul Wahab, HM
27/9/11)
|
BERJUANG TERUS BERJUANG DEMI KESEJAHTERAAN UMMAH SEJAGAT KRITIS & ANALITIS MENGUPAS SOSIOPOLITIK BUDAYA & PENDIDIKAN, TANAH AIR DAN SERANTAU.
28 September 2011
PTPTN : BANTU ATAU BEBAN KEPADA PELAJAR?
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan