Salam Perjuangan

27 Disember 2010

UMNO : BERUBAHLAH UNTUK JANGKA HAYATMU


UMNO : BERUBAHLAH UNTUK JANGKA HAYATMU


Ibarat pucuk dicita ulam mendatang, Model Baru Politik (MBP) yang diumumkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak selaku Presiden Umno baru-baru ini, tiba pada tepat pada masanya demi survival parti dan agenda perjuangannya. 

Umno, katanya, perlu berubah supaya lebih terbuka dan inklusif, dan model baru politik ini menjadi wadah bagi perubahan yang diperlukan serta diperincikan supaya dapat diamal oleh semua anggota parti. 

Model berkenaan yang membawa tema "Umno Dahulukan Rakyat" mengutamakan kepentingan rakyat dalam perjuangan Umno, sekali gus menolak 'lagu-lagu lama' seperti 'politik pembangunan' yang dilihat sudah kurang menarik kepada rakyat.(baca penuh, Bernama, 26/12/2010)




TB belajar sejarah,minat sejarah dan pernah menggondol pelajar terbaik sejarah sewaktu zaman persekolahan dahulu. Justeru sedikit sebanyak patriotisme dan nasionalisme sedia tertanam hasil daripada pembelajaran dan penghayatan mata pelajaran tersebut.Sehubungan itu detik-detik sebelum kelahiran PEKEMBAR (nama awal bagi UMNO) seperti kewujudan nama-nama seperti API (Angakatan
Pemuda lnsaf), AWAS (Angkatan Wanita Sedar), KMM (Kesatuan Melayu Muda), lbrahim Yaacob, Shamsiah Fakeh, Aishah Ghani, Ahmad Boestamam,Abu Bakar Gunung Semanggol dan lain-lain lagi sentiasa meniti di bibir. Apa yang TB dapat rasai para pejuang terdahulu berjuang dengan penuh semangat cintakan tanah air, tanah nusa dan bangsa tanpa berbelah bahagi.Motto 'Hidup Melayu', 'Merdeka' sentiasa berkumandang dan menjadi nadi dan darah setiap perjuangan.


Oleh itu,TB bukanlah anti UMNO ,bukan terlalu menyayangi UMNO atau pro kepada parti-parti lain tetapi menyayangi agama,bangsa dan tanah air tercinta ini. Jika Melayu dan lslam sudah sinonim sudah sebati sejak dahulu dan selama-lamanya maka janganlah cuba dicair-cairkan. Melayu itu lslam, lslam itu Melayu tetap selama-lamanya wajib dipertahankan;selagi hayat dikandung badan.Apatah lagi itu sudah terkunci dalam Perlembagaan Malaysia.Begitu juga bahasa Melayu yang telah jelas peranan dan fungsinya dalam perlembagaan janganlah cuba ditawar-tawarkan.


Adat dan budaya Melayu yang menjadi asas dan teras kepada Kebudayaan Kebangsaan dan lslam usahlah cuba disilapmatakan dengan kata kunci satu Malaysia.Wahai UMNO kembalilah kepada semangat PEKEMBAR (Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu).Jika UMNO mahu mati maka caranya jadikanlah orang-orang Melayu ini tidak peka pada bahasanya, tidak endah pada agama lslam, memperlekehkan adat dan budaya warisan nenek moyangnya dan cairkan minda dan bekukan hati orang-orang Melayu sertakan lekakan generasi muda Melayu dengan hiburan dan seleberiti saban waktu.Jom heboh tamatlah riwayatmu wahai UMNO.

Kepada UMNO TB bertanya adakah projek,tender,gelaran dan agenda pembangunan hanya menjadi keutamaanmu tatkala ini? Apakah UMNO tidak menyedari menghakis dan terhakis semangat Melayu atas nama satu Malaysia atas nama pluralisme akan menghilangkan peta jati diri Melayu di bumi sendiri. Kita berbangga ada Little lndia, China Town di tanah air sendiri tetapi alangkah malangnya Jalan Melayu di Kuala Lumpur kian ramai yang tidak tahu di manakah letaknya!!!!






Tiada ulasan: